Vehicles nous en un concessionari. (Foto: Arxiu ANA)
Internacional

Les vendes de cotxes a Europa arriben al seu nivell més alt des del 2008

El febrer augmenten un 4,3% en totes les marques

El mercat europeu d'automòbils va créixer el 4,3% al febrer respecte al mateix mes de l'any passat, gràcies a Espanya, Alemanya i França, segons les estadístiques publicades aquesta setmana per l'Associació de Fabricants Europeus (ACEA). Amb 1.125.000 nous turismes matriculats, aquest és el millor mes de febrer des del 2008, segons l'ACEA. En els grups francesos, el PSA va registrar un augment del 67,6% en gran part a causa de la integració d'Opel, i Renault augmenta un 6,8%.

Al febrer, gairebé tots els principals mercats europeus han crescut, a excepció del Regne Unit (-2,8%), encara subjecte a les incerteses del Brexit, i Itàlia (-1,4%). Espanya (+13%) i Alemanya (+7,4%) van registrar els majors increments, seguits per França, en línia amb el mercat europeu amb +4,3%.

El grup Volkswagen encara domina el mercat europeu amb el 24,2% de les matriculacions, o 272.758 cotxes, un augment del 9,4%, després d'un any 2017 molt fluix a causa de l'escàndol per la manipulació dels motors dièsel. La marca Volkswagen augmenta un 9,1% amb 122.674 cotxes posats en circulació, la marca 'premium' Audi obté un 0,9% (56.674 unitats), seguida de la marca txeca Skoda (54.436 cotxes, +12,9%). La firma espanyola Seat assoleix un 20,4% (33.921 cotxes). En la gamma alta Porsche ha pujat un 18,2%. Les altres marques del grup (incloent-hi Bentley, Lamborghini i Bugatti) han caigut un 17,2%, amb 192 unitats.

A part de les vendes d'Opel/Vauxhall (64.340 unitats al febrer), que es va integrar amb PSA l'1 d'agost, el grup francès està en bona forma gràcies a Peugeot, les matriculacions augmenten un 16,2% (77.928 vehicles). Un resultat que avala la renovació de la marca del lleó. Els registres de Citroën van augmentar significativament pels mateixos motius (7,9%), mentre que la marca amb aspiracions d'alta gamma DS va disminuir un 19,8%. Caldrà esperar els nous models, el primer d'ells, el DS7 és massa recent, i encara no ha tingut repercussió en les vendes.

Renault cau lleugerament (-0,4% i 79.372 cotxes). La marca romanesa Dacia, amb molts menys models al catàleg, registra un salt del 24,3% fins als 40,229 cotxes. El nou Duster, molt ben rebut, hauria de permetre ampliar aquestes xifres. En quart lloc, el grup italoamericà FCA-Chrysler cau un 4,3% i Fiat, un 8,8%. El Jeep augmenta un 52,2%, Alfa Romeo en un 17,3%, mentre que Lancia/Chrysler disminueix un 42,5%. En cinquè lloc, Ford puja un 9%.

Pel que fa a les marques 'premium', el grup BMW marca un -0,9%, amb un descens de l'1,3% per a la marca bavaresa, on Mini augmenta un 1%. Al grup Daimler (+3,6%), Mercedes està al ritme del mercat europeu (+4,3%), mentre que Smart ha baixat un 2,2%.

Entre els fabricants d'automòbils japonesos, Toyota baixa el 0,9%, mentre que la marca de luxe del grup, Lexus, va accelerar fins el 9,2%. Nissan baixa el 7% i Honda el 9,9%. D'altra banda, els coreans confirmen la seva escalada. Hyundai puja un 7,3%, mentre que Kia ho fa en un 5,8%. La firma sueca Volvo puja un 2,2% i, entre les marques angleses, Land Rover baixa un 12,2% i Jaguar se situa en positiu, 1,2%.