El gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, durant la presentació dels resultats de l'estiu. (Foto: M. F.)
El ministre de Turisme, Francesc Camp, en el balanç de la campanya d'estiu. (Foto: M. F.)
Turisme

L'estiu es tanca amb una estabilització de turistes i Camp planteja canvis d'estratègia de cara a la campanya 2019

El ministre assenyala un canvi de context en d'altres destinacions com a explicació a l'estancament de les dades respecte de l'any passat

L'estiu s'ha tancat amb un increment de turistes de l'1,3% respecte de l'any passat, una xifra que es troba per sota del que s'havia previst, que era d'un 2,3%, però que el ministre de Turisme, Francesc Camp, valora de manera positiva. "Són unes dades que no són les millors però que tampoc no estan malament", ha remarcat Camp, destacant que hi ha un seguit de factors que expliquen aquesta estabilització. Així, ha detallat que les dades del juliol no van ser bones, ja que hi va haver una davallada; que fa ja diferents anys que es donaven creixements importants i que ara potser la tendència serà a l'estabilització; i que certs mercats, com els del Pròxim Orient, s'estan recuperant. Tot això, ha afegit, ha de portar a una reflexió sobre com s'ha de definir l'estratègia de la campanya d'estiu del 2019.

D'aquesta manera, Camp s'ha referit a un "nou context" en què mercats com Turquia o Egipte estan recuperant-se i ha remarcat que vol mantenir una trobada amb els diferents agents del sector per veure com es pot dissenyar una nova estratègia, tenint en compte, ha afegit, que la que s'ha fet durant els darrers set anys "ha funcionat" i ha permès que s'hagin registrat increments constants. Aquesta redefinició, ha apuntat, podria passar per dedicar més diners en comunicació en mercats més llunyans i no tant a Espanya, on la destinació ja és coneguda. Tot i així, ha emfasitzat el fet que el mercat d'estiu és "més petit", ja que la gent opta majoritàriament per destinacions de platja.

Entrant al detall de les dades, s'ha posat en relleu que el volum de turistes ha passat d'1.019.882 de l'any passat a 1.033.450 d'aquest any, en el període comprès entre l'1 de juny i el 30 de setembre. Això suposa un 1,3% més, sent el mercat francès, amb un 7,4%, el que més creix, mentre que l'espanyol l'ha fet només un 0,5% i el d'altres nacionalitats ha caigut un 4,7%. Per mesos, tenim que va ser el juliol el que va registrar uns resultats més negatius, amb una davallada de turistes del 2,8%, mentre que la caiguda al juny va ser del 0,7% i al setembre del 0,1%. En canvi, l'agost va experimentar un increment del 6,3%.

El ministre de Turisme ha concretat que les pernoctacions al llarg de l'estiu han augmentat un 0,2% i que les dades varien d'uns sectors d'activitat a uns altres, ja que mentre que hi ha qui ha tingut dades més favorables que l'any passat, n'hi ha d'altres que manifesten que han estat pitjors. Així, els serveis d'oci han venut un 0,1% més d'entrades i les oficines de turisme, en canvi, han registrat una davallada del 12,4% de visites. En aquest sentit, Camp ha destacat el fet que el Funicamp hagi estat tancat aquest estiu, ja que és una proposta que genera molta activitat.

Camp ha volgut remarcar que si s'agafa el global de l'any, és a dir, des del mes d'octubre de l'any passat al setembre d'aquest any, es dona un creixement dels turistes del 2%, quan l'objectiu era del 2,1% amb la qual cosa considera que es pot aconseguir si els mesos d'octubre i novembre es registra una bona activitat.