Opinió

La subscripció i els serveis de lliurament a domicili, units en benefici del consumidor

L'envàs on venen els productes forma part de la mateixa experiència del client

La subscripció a un producte i els serveis de lliurament a domicili estan avui dia íntimament lligats. L'interès generat al voltant d'aquesta fórmula resideix en el mateix lliurament, ja que el producte o els productes els tria l'usuari i és el comerciant el que s'encarrega de tota la resta. El consumidor final només s'ha d'assegurar de rebre a casa la mercaderia seleccionada puntualment, però, no totes les ofertes de subscripció i entrega que operen en el mercat ofereixen el mateix ni satisfan les mateixes necessitats.

Quins són els diferents tipus de servei que hi ha dins d'aquest model de negoci en auge? A continuació, t'expliquem els tres més destacats:

La majoria de la gent quan ha de conceptualitzar subscripció i lliurament a domicili com un tot, instintivament pensa en les caixes temàtiques de lliurament mensual a les que molts usuaris estan subscrits. Caixes de tota mena, bellesa (Guapabox), marxandatge de videojocs i sèries (ZBOX) o literàries (Bookish), que van en augment. De cara al consumidor, el benefici principal és el fet de viure una experiència en si. Aquestes caixes estan associades amb el plaer, el benestar i fins i tot la cultura, i a més prometen nous productes i noves marques per sorprendre a l'usuari. I és així on resideix la clau del seu èxit precisament, en l'anomenat 'efecte WOW'.

Els primers mesos és fàcil satisfer i sorprendre el subscriptor amb noves troballes, però a la llarga aquest efecte es va complicant. Com assegurar-se renovar prou per fidelitzar els clients i que sempre tinguin ganes de rebre la seva caixa per descobrir nous productes? En aquest cas, l'associació amb una marca potent és essencial per oferir articles excepcionals, però també amb noves marques per posicionar la caixa com una eina per sorprendre i enganxar al consumidor.

Però hi ha un altre factor de gran importància: el 'packaging'. L'envàs on venen els productes forma part de la mateixa experiència del client, que no només valora el disseny sinó també que els seus productes arribin en perfecte estat. A més, l'anhelada espera de l'usuari es pot reforçar amb alguns avenços compartits a les xarxes socials i adaptant el contingut de la caixa a moments puntuals com el Nadal o les vacances d'estiu. Una altra tendència en auge dins d'aquest tipus de serveis és el lliurament de béns de consum, com aliments per a mascotes, bolquers, lents de contacte o garrafes d'aigua. El benefici més rellevant per al consumidor és sens dubte l'estalvi de temps i la funcionalitat.

Avui dia trobar la forma de repartir el nostre temps entre treball, família, oci i altres aficions és tot un èxit, motiu pel qual és tan important trobar una solució que ens permeti desfer-nos de les tasques menys desitjables. Doncs bé, aquestes subscripcions responen precisament a aquesta necessitat, permetent-nos estalviar temps en compres repetitives i l'experiència és poc interessant.

En aquest tipus de servei la clau de l'èxit és el lliurament puntual i la reposició perfecta d'articles. Un lliurament tardà o la manca d'estoc no són acceptables, ja que si l'objectiu principal del client és optimitzar el seu temps, aquest ha de poder confiar plenament en la marca. De fet, l'objectiu final de la marca hauria de ser aconseguir que el subscriptor s'oblidi d'aquesta subscripció i que la mercaderia arribi al seu destí puntual i correctament. Però a més, el consumidor ha de poder ajustar la seva subscripció adequant-se a les seves circumstàncies i necessitats: per exemple si necessita menys bolquers perquè el seu fill ja és més gran o necessita augmentar la quantitat de garrafes d'aigua que rep.

La subscripció a una cistella d'aliments setmanal és la combinació perfecta entre els dos primers conceptes. D'una banda, el final de la, de vegades, àrdua tasca de comprar en un supermercat ple de gent per pensar quin producte triar, i d'altra banda la possibilitat de descobrir productes de bona qualitat, de vegades orgànics. L'estalvi de temps, la practicitat, l'abastiment, el respecte de les dates de lliurament, així com l'efecte sorpresa, l'originalitat i la qualitat; tots aquests criteris són importants a l'hora de triar aquest model de negoci.

Sens dubte, l'auge de la subscripció a serveis de lliurament a domicili és part d'una tendència cada dia més gran: la fi de la indústria i l'arribada d'una economia de serveis. No obstant això, un dels principals desafiaments a què s'enfronten les companyies que s'han unit a aquesta moda, és garantir la viabilitat del seu model tenint en compte el cost. Com incloure o no el preu del lliurament en el preu dels productes oferts al consumidor? A què llindar arribar per obtenir una rendibilitat de la seva activitat? Si hi ha alguna cosa 100% segur en tot això, és que avui en dia fins als productes són considerats serveis, i la confiança en la marca és imprescindible per al consumidor.