El president de l'Empresa Familiar Andorrana, Francesc Mora, en el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
Inauguració del 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
El ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, en el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
El ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, en el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
Moment del 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
El president de Crèdit Andorrà, Antoni Pintat, en el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana. (Foto: T. N.)
Innovació

Fixen el maig del 2019 perquè l'aeroport d'Andorra-la Seu estigui plenament operatiu

El Fòrum de l'EFA debat sobre l'estratègia aeroportuària

Andorra la Vella.- El ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, ha dit que l'aeroport d'Andorra-la Seu podria estar plenament operatiu el maig del 2019. El Govern està a l'espera d'un informe de Suïssa sobre l'operació instrumental que pot estar enllestit en tres setmanes. Saboya ha obert el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana (EFA) sobre 'Una estratègia aeroportuària per Andorra' que té lloc a Andorra la Vella. Saboya ha afirmat que "Andorra necessita una estratègia aeroportuària per poder ser un centre de serveis d'interès per al nostre entorn".

Ha recordat que quan Democràtes per Andorra (DA) va arribar al Govern l'any 2011 es va encarregar un estudi de viabilitat de l'aeroport d'Andorra-la Seu que va concloure que podia ser operatiu per a aparells de 50 a 60 passatgers sempre i quan es disposi del GPS. Des d'aleshores, segons Saboya, "el treball s'ha dut a terme de manera continua i periòdica". En el mateix acte d'obertura, el president de l'EFA, Francesc Mora, ha fet esment a la necessitat que la instal·lació de la Seu d'Urgell "sigui segura i operativa". Mora ha desitjat que el "fòrum aporti claretat en aquest debat aeroportuari".

En el posterior debat, el professor titular del departament d'aeroespacial i aeroports de la Universitat Politècnica de Madrid, Luis Pérez, ha aprofundit en el concepte d'operació instrumental apuntat per Saboya. Pérez ha explicat que "l'operació actual a l'aeroport d'Andorra-la Seu és la visual i que s'ha d'implantar la instrumental.

Les singularitats que presenta la instal·lació han fet que prèviament a la implantació d'aquest tipus d'operacions es requereixi la realització d'un estudi exhaustiu per garantir la seguretat. El més important de l'instrumental, com ha subratllat Pérez, és que permet l'operació continuada d'aeronaus en els moments en què el pilot té poca o nul·la visibilitat. En aquest sentit, és necessari que l'aeroport compti amb un GPS per facilitar l'enlairament o l'aterratge, fins i tot en condicions meteorológiques adverses.

Pérez ha afegit que el procés ha estat llarg a causa de l'aproximació amb un pendent pronunciat, a l'aproximació instrumental en una pista visual, a la manca de radioajudes convencionals i a la presència de vents del sud. Tot això ha implicat la realització d'un estudi aeronàutic, de comprovacions teòriques i de modificació de l'estructura de l'espai aeri. Aquests treballs han conclòs en una carta d'aproximació instrumental. Finalment, l'expert ha fixat la posada en marxa a ple rendiment de l'aeroport el 23 de maig del 2019. Hi hauria més de 850 operacions anyals de càrrega i s'augmentaria el número de vols més enllà dels 10.000 passatgers.

L'acte ha comptat amb la presència de nombroses autoritats i de representants de la societat civil i econòmica. El fòrum continuarà aquest divendres analitzant la millora del model econòmic i social d'Andorra i el seu rol com un destí d'interès al món. La clausura anirà a càrrec del cap de Govern, Toni Martí.