La directora de la Cambra, Pilar Escaler, i el president Miquel Armengol en una roda de premsa. (Foto: Arxiu ANA)
Empresa

La Cambra atén 5.000 usuaris durant el 2018

L’assistència als actes, conferències i jornades pròpies s’incrementa en un 149%

La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) va atendre uns 5.000 usuaris durant el 2018 entre professionals, emprenedors, autònoms i empresaris, segons es destaca en el balanç d’activitat intern de l’entitat que s'ha fet públic aquest dijous. Pel que fa a la funció consultiva de la Cambra, els temes més destacats han estat les aportacions al projecte de llei de l’esport, les consideracions al departament de Medi Ambient i Sostenibilitat sobre el reglament del transport, importació i exportació d’animals salvatges per ajustar-ho a les exigències CITES, i les ponderacions respecte a la proposta del reglament regulador del control de l’activitat preventiva en empreses amb servei de prevenció propi, entre d’altres.

D’altra banda, es fa palesa la necessària tasca quant al servei de consultoria empresarial que es fa des de les mateixes oficines de la institució. Una de les consultes més habituals i més ben valorades pels ciutadans és la informació i orientació que es rep a l’hora d’engegar els tràmits per crear una empresa (tràmits amb Govern, comuns i CASS, fiscalitat, comptabilitat) i en el cas d’inversors estrangers, també l’assessorament sobre la Llei d’inversions estrangeres o com fer prestar serveis de curta durada a Andorra.

Un dels serveis més demandats i valorats pel sector exportador és l’emissió de carnets ATA, per a l’exportació temporal de mercaderies, i altres documents per a l’exportació, com els certificats d’origen. La informació sobre operativa i normativa duanera nacional, comunitària i de països tercers, transport internacional i temes relatius a la importació i exportació de mercaderies són consultes cada cop més recurrents. Una de les col·laboracions amb el Govern, amb la qual la Cambra està molt implicada, és el lliurament dels certificats digitals per a l’empresa. Cal remarcar en aquest punt que amb la finalitat de promoure l’ús de la signatura electrònica per part de les empreses, els certificats són gratuïts durant tot el 2019.

La formació per a empreses continua sent un pilar en l’activitat de la Cambra que s’ha consolidat al llarg dels anys. El 2018 es van impartir 69 cursos amb una assistència de 850 persones, mantenint-se una resposta satisfactòria i un alt nivell de participació. Respecte a les jornades, conferències i missions comercials, la Cambra va obtenir un increment del 149% en assistència respecte al 2017. En set esdeveniments celebrats durant el 2018 va haver-hi una participació de 844 assistents.

En aquest apartat, cal destacar que la majoria dels actes s’emmarquen dins del projecte Cambres de Comerç i Indústria Pirineus-Mediterrani (CCI PirineusMED i el programa europeu POCTEFA 2016-2020), que té per objectiu impulsar i desenvolupar cooperació econòmica i contactes comercials dins l’espai transfronterer Catalunya-França-Andorra. En aquest sentit, cal assenyalar l’èxit de la convocatòria nacional i internacional de la jornada Horitzó Retail.

La Cambra va promoure durant el 2018 l’impuls l’activitat comercial al país a través de diverses accions, com les mencionades jornades i actes del POCTEFA, per tal de prioritzar la revitalització del comerç. Un altre pas en aquesta línia, ha estat la integració de la Cambra a la junta de l’Associació de Comerciants de Carlemany i Travesseres i en la junta per a l’execució del Pla estratègic del Centre Històric d’Andorra la Vella. També va donar continuïtat a la seva participació en el desenvolupament i suport de diverses accions assignades en el pla estratègic de Turisme de Compres.

I d’altra banda, assenyalar una nova iniciativa per a la capacitació professional del sector hoteler. El curs per a professionals del comerç ‘Experiència de compra en el punt de venda’, organitzat conjuntament amb els ministeris d’Economia, Innovació i Competitivitat i Educació, ha estat un èxit d’assistència i es contempla la possibilitat de donar-li continuïtat l’any 2019.

Finalment, destacar el rol de la Cambra en la gestió del coneixement i avaluació de la salut econòmica del Principat, a través de la realització de publicacions i estudis. L’any passat es va presentar l’informe econòmic anual 2017 i les enquestes de conjuntura semestrals del juliol-desembre 2017 i del gener-juny 2018. En el marc d’aquest objectiu, la Cambra va elaborar i posar a disposició del públic l’estudi 'Construint un ecosistema emprenedor a Andorra', per a la identificació dels problemes, reptes i solucions de l’atracció d’empreses al país. Un treball realitzat conjuntament amb el despatx d’advocats Emindset Law, i amb la col·laboració del Govern d’Andorra, Crèdit Andorrà, Actua, Apiumtech, Naos, Ecotècnic, Incubadora NIU i Andorra Telecom.