Opinió

Com aplicar la transformació digital d'una empresa?

Canvia les organitzacions de manera que, moltes vegades, cal canviar el model de negoci

El terme transformació digital de les organitzacions és un concepte a l'alça per intentar explicar des de com afecta una àrea o servei de la companyia, fins l'explicació dels efectes de la digitalització i les transformacions dels models de negoci, o fins i tot l'aparició de nous models i formes de fer les coses.

La clau per entendre la importància dels efectes de la transformació digital a la societat actual és que canvia les organitzacions de manera que, moltes vegades, cal transformar el model de negoci i adaptar-se a una nova situació. Molts negocis tradicionals han canviat del dia a la nit. Per exemple, un sector tan arrelat com el de les assegurances ha patit un canvi gradual i constant, des de la transformació i la sistematització de processos mitjançant la generació de nous canals (xarxes socials i aplicacions) fins a l'aparició de nous models de negoci com la contractació de períodes de temps (sense importar la durada) per assegurar tot tipus de coses, quan, on i com vulguis.

Això és el que fa Trov, una companyia asseguradora present a Austràlia i al Regne Unit, que ofereix un servei complet des del mòbil per assegurar els teus objectes d'una forma còmoda, fàcil i senzilla. I és que si fins fa pocs anys podies fer l'alta d'una assegurança o crear una pòlissa amb el mòbil i una targeta de crèdit en qüestió de minuts, avui pots contractar una assegurança per unes hores, dies o fins i tot minuts per fer un viatge o conduir un cotxe.

Una altra empresa innovadora que serveix com a exemple d'adaptació en aquesta etapa de digitalització és Sharenjoy, una 'start-up' espanyola que es defineix com "segurs col·laboratius per a micromoments", ja que estan especialitzats en assegurar activitats personals perquè puguis gaudir del teu temps sense por de res. Aquests serveis no han aparegut de la nit al dia, ni han variat el seu enfocament tecnològic exclusiu o diferencial. Tot el contrari, aquest procés ha estat conseqüència d'un procés de canvi organitzatiu que s'ha gestat de forma interna bé sigui per les necessitats dels clients, o fins i tot realitzat per treballadors que han abandonat la companyia per crear el seu propi negoci, fins a generar un nou producte.

La transformació digital obliga a revisar tot el que sabem i el que podem fer. Per tot això, cal aplicar una iniciativa de canvi contínua com a cultura d'empresa perquè el procés de transformació sigui constant, fàcil i senzill. Primer, però, cal dotar les organitzacions d'una competència interna sobre el canvi per aconseguir la sostenibilitat i velocitat necessàries, i ja que la interpretació interna de la digitalització de cada empresa és diferent és necessari adoptar una visió personalitzada i efectiva en la forma de fer les coses.

Aquest procés de canvi és difícil, però no impossible. A Enzyme Advising Group et podem ajudar a aconseguir els teus objectius.