Un moment de la taula rodona amb el director d'Andorra Telecom, Jordi Nadal; la customer experience manager de MoraBanc, Bárbara Queizán; la responsable de recursos humans de MoraBanc, Remei Fernández; el director d'Actua Innovació, Marc Pons, i la directora d'Actua, Judit Hidalgo. (Foto: M. F.)
El president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, Miquel Armengol, en la presentació de l'estudi. (Foto: M. F.)
El director general d'Iniced, Fernando Ramoneda, presentant l'estudi. (Foto: M. F.)
Joana Sánchez, d'Iniced, durant la xerrada que ha ofert. (Foto: M. F.)
El director d'Innovació Comercial i Banca Digital de MoraBanc, Ignasi Martín. (Foto: M. F.)
Iniciatives

Les empreses suspenen en transformació digital però els experts són optimistes amb la millora

Un estudi remarca que el 12% de les societats de més de deu treballadors tenen un full de ruta per la digitalització

Andorra la Vella.- Les empreses andorranes suspenen en transformació digital, ja que obtenen una nota de 2,8 sobre 10. De totes maneres, els responsables de l’estudi, Iniced, MoraBanc i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis es mostren optimistes que aquest resultat millori i destaquen, sobretot, que moltes de les empreses tenen la intenció d’iniciar aquesta transformació digital. Per tant, el repte és que en futurs estudis aquesta nota pugui millorar. De fet, el director d’Innovació Comercial i Banca Digital de MoraBanc, Ignasi Martín, creu que l'any que ve es podria millorar en cinc dècimes i ha manifestat que cal que la necessitat de transformació digital, que s’ha palesat durant la jornada que s’ha desenvolupat aquest dimarts al voltant d’aquesta temàtica, “s’escampi” i que tothom tingui clar que “vivim en el canvi i que ens hem d’adaptar”.

D’aquesta manera, els experts han subratllat que un 12% de les empreses estan abordant o han abordat la digitalització i ja disposen d’un full de ruta definida. Cal destacar que aquest estudi s’ha fet en base a empreses de més de deu treballadors a les quals es va qüestionar sobre un seguit de temes al voltant d’aquesta digitalització. Un centenar va respondre els qüestionaris. Altra dada que s’ha posat en relleu és que només el 18% de les societats compten amb perfils amb formació especialitzada i específica per poder abordar aquesta transformació digital, que tal com ha comentat Martín, s’ha de centrar en la visió, l’organització i el lideratge; els clients; les persones i el negoci digital, que són de fet els barems que s’han tingut en compte per fer l’anàlisi. Altres dades que es podrien considerar negatives són que el 75% de les empreses no estan adoptant encara l’ús de les noves tecnologies que estan transformant el mercat. A l’altre costat de la balança hi ha que el 22% han incorporat una estratègia de negoci digital a través de l’e-commerce’ o el ‘marketplace’. També hi ha que un 31% destinen entre un 11% i un 30% del pressupost a diverses iniciatives de transformació digital. Martín ha destacat que malgrat el resultat negatiu sigui un suspens, Andorra, per les seves característiques, pot ser “un embrió per a múltiples iniciatives” i pot esdevenir un país digital. El director general d’Iniced, Fernando Ramoneda, ha fet èmfasi en el fet que "el resultat no és negatiu” i que el repte que tenen ara com ara les empreses és anar impulsant aquesta aposta per implantar la transformació digital. En el mateix sentit, el president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, Miquel Armengol, ha manifestat que des de l’entitat que ell encapçala es té molt clara la necessitat de fer aquest pas cap a la digitalització i que han “començat a transmetre i apretar” en el missatge que és “vital” fer aquesta aposta “a tots els nivells”, des de l’empresa a l’administració.

Durant la jornada en la qual s’ha presentat l’estudi els diferents experts han remarcat la importància de fer una aposta per la transformació digital. D’aquesta manera, Joana Sánchez, d’Iniced, ha fet èmfasi en què la transformació digital és “un procés continu” i que per a la seva consecució cal un canvi de cultura i que tot el personal estigui implicat. També ha incidit en la necessitat de saber com són els clients i què és el que volen. Un cop presentat l’informe s’ha celebrat una taula rodona en la qual hi han intervingut el director d'Andorra Telecom, Jordi Nadal; la 'customer experience manager' de MoraBanc, Bárbara Queizán; la responsable de recursos humans de MoraBanc, Remei Fernández; el director d'Actua Innovació, Marc Pons, i la directora d'Actua, Judit Hidalgo. Nadal ha exposat que la transofrmació digital “no és una opció" i cal abordar-la “de manera ordenada i el més aviat possible”. Ha explicat experiències que han impulsat a la companyia telefònica, com el teletreball. Queizán ha exposat l’aposta de l’entitat bancària per conèixer el client i ha defensat que la digitalització “no és un tema de tecnologia sinó de persones”. Des del departament de recursos humans de MoraBanc Remei Fernández ha fet una aposta perquè la transformació vagi impulsada per les persones mentre que Pons i Hidalgo han defensat que el canvi passa per l’aposta digital i que és una gran oportunitat que el país ha d’aprofitar.