Patinets elèctrics compartits de l'empresa Reby. (Foto: Arxiu)
Iniciatives

Els patinets elèctrics compartits de l'empresa Reby integren un sistema per detectar si estan mal aparcats a Barcelona

La companyia de mobilitat compartida multa els usuaris que cometen infraccions per "lluitar contra l'ocupació incorrecta de l'espai públic"

L'empresa de mobilitat elèctrica compartida Reby ha implantat un sistema per detectar si entre els 600 patinets elèctrics compartits de què disposa a Barcelona, algun està mal aparcat. Per fer-ho, la companyia catalana utilitza un sistema "pioner" d'intel·ligència artificial que analitza l'estacionament dels seus vehicles. Segons ha informat Reby aquest dimarts a través d'un comunicat, l'objectiu del sistema és "lluitar contra l'ocupació incorrecta de l'espai públic" i permet "acabar amb el vandalisme". Si l'empresa, present a Barcelona des de finals del 2018, detecta que un dels seus patinets elèctrics compartits està mal aparcat, multa l'usuari, "de manera pràcticament immediata" i a través de l'aplicació, amb sancions de 50 euros. La companyia assegura que en un 90% dels casos no cal una segona sanció, ja que no tornen a estacionar malament.

El nou sistema ha estat desenvolupat a Barcelona "en temps rècord" per un equip de més de 25 persones entre enginyers civils, informàtics i de telecomunicacions així com arquitectes i urbanistes. El procediment proporciona un "veredicte precís" sobre l'estacionament en un 80% dels casos, segons dades de Reby. En el 20% restant, es completa l'examen amb una "segona revisió manual" per decidir si hi ha sanció.

Abans d'implantar-lo a Barcelona, la companyia ja havia fet proves del sistema a les altres dues ciutats en què opera, Saragossa i Gijón. Al comunicat també remarquen que des que va començar a operar a la capital catalana, Reby ja va implantar un sistema "d'obligatorietat d'estacionament a les U invertides perquè els usuaris mantinguin l'espai per a vianants endreçat".

La cofundadora de Reby, Cristina Castillo, ha afirmat en el mateix comunicat que "es tracta del primer sistema d'aquest estil implantat a Europa" i ha dit que amb això volen que "Barcelona sigui la ciutat que encapçali la mobilitat sostenible i compartida". "La micromobilitat és una tendència imparable i ciutats tan avançades com Barcelona han de continuar abraçant-la. No obstant això, ha de ser adequada i mai depredadora de l'espai públic", ha afegit.