Una dona passeja al costat d'un logotip de Thomas Cook a la ciutat alemanya d'Oberursel. (Foto: EFE)
Turisme

La caiguda de Thomas Cook impulsa els rivals al saturat mercat britànic

L'Autoritat d'Aviació Civil britànica afronta aquest dijous el quart dia de l'operació per repatriar els 150.000 turistes del Regne Unit que estaven a l'estranger

La fallida de l'operador turístic britànic Thomas Cook ha impulsat les expectatives que rivals com TUI i Jet2holidays millorin els seus resultats en el saturat mercat de vacances del Regne Unit, així com la cotització d'aerolínies de baix cost com Easy Jet i Ryanair.

L'Autoritat d'Aviació Civil britànica (CAA) afronta aquest dijous el quart dia de l'operació per repatriar els 150.000 turistes del Regne Unit que estaven a l'estranger quan es va produir la fallida de Thomas Cook, que comptava amb prop de 19 milions de clients a l'any.

En el sector turístic britànic s'espera que la supressió d'aquesta oferta augmenti els preus i millori els marges dels competidors restants.

A la Borsa de Valors de Londres, les accions de TUI s'han revaloritzat més d'un 10% des del tancament de divendres passat, abans de la fallida de Thomas Cook, mentre que les de Dart Group, propietària de Jet2holidays, han pujat prop de un 6,5%.

En aquest mateix període han avançat així mateix els títols d'EasyJet (6,7%) i Ryanair (4,3%), que esperen captar una part del negoci de Thomas Cook, que operava una flota de 105 aeronaus.

El grup IAG, matriu d'Iberia, British Airways, Vueling i Aer Lingus, ha avançat per la seva part aquest dijous que intentarà fer-se amb els 'slots' que deixa l'operador turístic trencat a l'aeroport londinenc de Gatwick.

El grup angloalemany TUI ha patit en els últims mesos les mateixes constriccions en els marges que van donar el cop de gràcia a Thomas Cook, i aquest any es va veure obligat a llançar un avís sobre la seva previsió de beneficis.

TUI s'ha vist també colpejat pels problemes dels avions Boeing 737 Max, però tot i així ha resistit millor que el seu rival les estretors del mercat i espera ara incrementar la seva cartera de clients.

"El nostre model d'integració vertical ha demostrat ser resistent, fins i tot en aquest ambient de mercat desafiant", ha assenyalat el conseller delegat de TUI, Friedrich Joussen, en un comunicat.

En reduir la pressió en el mercat britànic, els actors que han quedat després de la fallida de Thomas Cook esperen mitigar part dels efectes de l'augment del preu del petroli i de la caiguda del valor de la lliura esterlina provocada per la incertesa de la propera sortida del Regne Unit de la Unió Europea (UE).

Aquests dos factors s'han sumat en els últims mesos a la ja complexa situació d'un sector que ha vist com les contractacions de vols i hotels a través d'internet han reduït la quota de mercat dels operadors turístics tradicionals.

Els britànics no han deixat de sortir a l'estranger -el 60% de la població va sortir del país per motius d'oci l'any passat-, però sí que han canviat els seus hàbits pel que fa a la forma de contractar aquests viatges.

Tan sols un de cada set britànics es desplaça a una agència tradicional per contractar les seves vacances, segons l'Associació d'Agents de Viatges del Regne Unit (ABTA, en anglès).

Aquells que encara utilitzen els serveis d'aquestes agències tendeixen a ser majors de 65 anys i membres de grups de nivell socioeconòmic baix, per la qual cosa el seu impacte en els comptes de resultats de les firmes queda limitat.

En els últims anys, en canvi, han pujat les contractacions en línia de vols amb aerolínies de baix cost i d'allotjament en portals com Airbnb i Booking.com.

El 81% dels britànics que van contractar unes vacances l'any passat ho van fer a través d'internet, segons l'ABTA, que considera que "el canvi cap a la contractació en línia s'ha estabilitzat".

Pel que fa als paquets de vacances, que solen incloure vols, desplaçaments, allotjament i altres serveis, aquests són utilitzats per un 49% dels turistes britànics que surten a l'estranger.