Sector financer

Optimisme prudent

Les xifres positives a Europa fan esperar que hi pugui haver una gradual tornada a la normalitat a l'entorn d’un mes

Malgrat encara dura la ressaca de la forta destrucció de llocs de treball als Estats Units durant el mes de març -cal recordar que s'ha perdut uns 701.000 llocs de treball, nivells similars als vistos durant la crisi financera del 2008-, els inversors s’han agafat a les notícies positives provinents del sector sanitari. Així, amb la constatació que el ritme de contagis i morts a Itàlia i Espanya s’ha reduït, igual que a altres països europeus no tan afectats com els primers, combinat amb una millora als Estats Units, fa retornar un cert optimisme als inversors. La principal incertesa que sobrevola els mercats és saber fins quan durarà la paràlisi de l’activitat econòmica. Les xifres positives a Europa fan esperar que una gradual tornada a la normalitat es pugui produir a l'entorn d’un mes, i posteriorment serà el torn dels Estats Units.

En el mercat de matèries primeres, el petroli posava punt i final a cinc setmanes consecutives de caigudes. Al llarg de la darrera setmana s’anotava un 36% a 34,11 dòlars el barril. L’optimisme de la setmana passada s’explica pel possible acord per reduir la producció en el grup OPEP+, tanmateix la reunió per rubricar aquest acord s’ha posposat uns dies, fet que es tradueix avui en caigudes del preu del petroli. Tot i que es pugui tancar aquest acord per reduir la producció en 10 milions de barrils diaris, es calcula que per aquest mes d'abril la sobre oferta en el mercat se situa en 23 milions de barrils.

Ja que es comença a percebre un cert optimisme i s’ha de començar a fer plans, avui plantegem una idea d’inversió. Així una de les megatendències en el món de les inversions és el sector de les infraestructures. Cada cop més població viu en ciutats i aquestes ciutats requereixen de tota mena d’infraestructures de transport, comunicacions, tractament de residus... El sector europeu de les infraestructures ha tingut un pitjor comportament relatiu respecte al mercat d’ençà de l’esclat de la Covid-19. Així, en un escenari advers, les mateixes companyies gestores d’infraestructures aeroportuàries preveuen caigudes del trànsit de passatgers de fins a un 35%. Mentre que les concessionàries d’autopistes estimen aquesta caiguda en una franja que va del 20% al 30% de reducció del trànsit rodat. El nostre escenari base preveu una recuperació de l’activitat al llarg de la segona meitat del any i que s’hauria d’allargar també al 2021, comportant primer una recuperació del trànsit rodat i posteriorment de l’aeri. De les companyies del sector ens decantem per Vinci i AENA que tenen menys endeutament i també un 'free cash flow' positiu.