Sector financer

Més benzina en forma d'estímuls

El Japó anuncia l'ampliació de l'import destinat a les compres de deute a una quantitat "il·limitada"

Diverses bones notícies ens permeten encarar la darrera setmana del mes d'abril amb un cert optimisme. Divendres tancàvem la setmana amb l'anunci fet per l'agència de qualificació Standard&Poor's que mantenia el ràting del deute d'Itàlia en (BBB) amb perspectiva negativa i que, a banda dels factors estructurals esmentats en el comunicat, no s'ha d'amagar que Itàlia gaudeix d'un suport implícit del Banc Central Europeu a través dels diferents programes de compres d'actius i que beneficien les emissions de deute italià entre altres. El deute d'Itàlia es troba tot just dues notes per sobre de la qualificació de bo escombraries o High Yield. Aquesta decisió de Standard&Poor's ha permès observar una caiguda de la rendibilitat del 10 anys que torna als mateixos nivells en què cotitzava el passat dia 17 d'abril (1,77%). La setmana passada ja advertíem que es podia prendre alguna posició llarga de deute d'Itàlia aprofitant aquest eixamplament. L'emissió del govern italià, al l'1,35% amb venciment 1/04/2030, s'anota prop d'un 4% d'ençà que la rendibilitat va assolir nivells de 2,20%.

Al Japó, aquesta matinada, la màxima autoritat monetària del país ha fet un important anunci a través del qual ampliava l'import destinat a les compres de deute a una quantitat "il·limitada" (il·limitada = 750.000 milions de dòlars). Els objectius perseguits són diversos: des de mantenir els costos de finançament en nivells baixos, fins a assolir l'objectiu d'inflació que té fixat en el 2% anual i que els efectes del coronavirus han allunyat.

A mesura que ens apropem a les dates que s'havien marcat com a possible final de les mesures restrictives, hi ha un retrobat optimisme. Itàlia hauria de reiniciar la seva activitat febril el pròxim dia 18 de maig; altres països europeus iniciaran aquesta desescalada a mitjans de maig també. A Alemanya, Volkswagen ja ha reobert la seva factoria de Wolfsburg (la més gran de tota Europa). Mentrestant, a l'altre costat de l'Atlàntic, cada cop són més els estats que es preparen per alleugerir les restriccions.

Tot i aquest optimisme renovat, la cotització del preu del petroli continua sense donar senyals de revifalla. Més, quan l'Agència Internacional de l'Energia (AIE) calcula que durant aquest mes d'abril la demanda s'haurà reduït de 29 milions de barrils de petroli diaris. Aquesta caiguda de la demanda ha provocat que les capacitats d'emmagatzematge a terra, a través del món, estiguin al 85% segons apuntava l'analista del sector petrolier Kpler.