El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, moments abans de la roda de premsa. (Foto: M. F.)
El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, a la roda de premsa. (Foto: M. F.)
Sector públic

El Govern activa 500.000 euros per al programa Engega, que prioritza els vehicles industrials

L'executiu ha rebut un total de 3.510 sol·licituds d'inscripició al registre per circular per Barcelona

Andorra la Vella.- La crisi econòmica que arriba després de la sanitària pot afectar diferents activitats i el de la venda d'automòbils no se n'escapa. I "per tornar a estimular el sector" i continuar caminant en l'objectiu de ser "un país referent quant al número de vehicles elèctrics per habitant", el Govern posa en marxa una nova edició del programa Engega, que arrenca amb una partida de 500.000 euros (la meitat de la que hi havia prevista) i fent especial èmfasi en els vehicles industrials, és a dir, furgonetes i camionetes, ja que tal com ha comenta el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, es tracta de vehicles "que roden moltes hores" i, a més, les dades indiquen que el percentatge d'antiguitat és molt elevat: el 35% de les furgonetes i el 40% de les camionetes tenen més de quinze anys.

Gallardo ha reconegut que caldrà veure "quin impacte" té la crisi econòmica en l'evolució de les demandes que es puguin rebre en aquesta convocatòria d'ajudes, si bé s'ha mostrat optimista que empreses o particulars que tinguessin previst fer el canvi de vehicle i optar per la mobilitat elèctrica puguin fer aquest pas si realment la seva situació econòmica no s'ha vist impactada per la crisi. De fet, el Govern tenia prevista inicialment una partida d'un milió d'euros per a aquest programa i en una primera convocatòria n'activa la meitat, 500.000 euros, per si calguessin la resta de diners per a d'altres qüestions relacionades amb la crisi sanitària. Gallardo ha destacat que aquesta decisió s'ha pres per una qüestió de "responsabilitat".

Gallardo ha recordat que l'objectiu del programa Engega és "disminuir el nombre de vehicles contaminants i fomentar la mobilitat elèctrica", a més a més de donar "suport al sector" automobilístic, que, ha afirmat, valora "molt positivament" aquesta proposta. En aquesta convocatòria algunes de les ajudes s'han incrementat respecte de l'any anterior, si bé s'ha establert, com a novetat, un topall màxim de preu del vehicle. Així, per la compra d'un turisme elèctric pur i autonomia estesa el Govern dona fins a 8.000 euros; per un híbrid endollable, 4.000 euros; 13.000 euros per una furgoneta o camioneta elèctrica pura i 1.250 per una motocicleta elèctrica pura. L'ajut màxim, en tots els casos, és de fins al 35% de l'import del vehicle. També s'han establert topalls màxims del preu dels vehicles i així, en el cas dels turismes elèctrics i híbrids endollables, és de 50.000 euros; de 4.500 en el cas de motocicletes elèctriques i de 65.000 euros per a camionetes i furgonetes elèctriques pures. En totes aquestes ajudes hi ha també un import que atorga el punt de venda i que és de 1.000 euros en el cas de vehicles elèctrics, híbrids i furgonetes i camionetes, i de 250 euros per a les motocicletes.

A més, es continuen donant ajudes per al desballestament de vehicles que també s'incrementen respecte de convocatòries anteriors. Així, en el cas d'un turisme el Govern dona 1.000 euros i el punt de venda 1.000 més; mentre que en el cas d'una furgoneta o camioneta el Govern dona 1.500 euros i el punt de venda, 1.000. L'any passat, el Govern donava 750 euros en cas de vehicles i 1.250 en cas de furgonetes.

Zona de baixes emissions

El ministre d'Economia també s'ha referit a les demandes que s'han tramitat al registre per poder circular per la ciutat de Barcelona. En aquest sentit, Gallardo ha recordat que tots els vehicles que volen accedir a la zona de baixes emissions (ZBE) que ha creat la ciutat cal que s'inscriguin en aquest registre. De moment, el règim sancionador està suspès i entrarà en vigor un mes després que a l'estat veí s'aixequi l'estat d'alarma. En els primers moments hi va haver una elevada demanda d'inscripció però després, òbviament, la reducció de la mobilitat arran de la crisi sanitària ha fet que les peticions vagin a la baixa. De moment, hi ha hagut, entre el dos de març i el 31 de maig, un total de 3.510 sol·licituds, 3.320 de les quals es van rebre al març; 50 a l'abril i 140 al maig. 3.374 ja han estat tractades, ha informat Gallardo, i en queden 136 que són les que s'han tramitat en els darrers dies. D'aquestes demandes, 3.263 són de vehicles eficients i 231 són demandes diàries, és a dir, de vehicles que no compleixin els requeriments mediambientals i que tenen limitada la circulació a deu dies a l'any i que han de fer uns sol·licitud diària. Altres 16 són moratòries. Al mes de març la mitjana diària de sol·licituds de 332, que va baixar a 2,5 al mes d'abril, per pujar a set al mes de maig. Gallardo creu que a partir d'ara la demanda anirà a l'alça.