Una Andorra amb tren i aeroport propis
A l'Alça

L'aeroport de Grau Roig, a punt el 2024

La Cambra confia en què l'estudi mediambiental no sigui un problema perquè "hem tingut molta cura amb el projecte"

La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis està convençuda que Andorra aixecarà el vol el 2024. El seu president, Miquel Armengol, ha assegurat al programa 'A l'alça' que "l'aeroport a Grau Roig podria estar a punt en tres anys, si es té en compte que l'estudi econòmic dura uns sis mesos i la construcció de la instal·lació uns dos anys i mig, tres anys". En aquest sentit, ha recordat que el seu disseny és "molt reduït, molt pensat" i s'han arribat a fer vuit versions de pista. També es mostra confiat amb l'estudi mediambiental, afirmant que "no ens preocupa molt perquè hem tingut molta cura en el projecte, a més de tot l'estudi macroeconòmic que ja el tenim enllestit per tirar-lo endavant".

Segons ha avançat Armengol, una empresa filial d'Airbus ha fet l'estudi d'ubicació i una altra de canadenca ha valorat l'estructura necessària per construir-lo; AESA, l'Agència Europea de Seguretat Aèria, "ha de revisar ara la documentació per tal que se certifiqui la viabilitat del projecte i s'ha de fer la llei i el registre d'aviació civil", però el sistema GPS dins del país ja està avalat.

Des de la Cambra es considera vital la posada en marxa d'un aeroport dins les fronteres andorranes per evitar situacions d'aïllament com les que s'estan vivint en aquests moments amb la pandèmia. "Si ara tinguéssim un aeroport aquí dins, potser turistes provinents de Rússia, per exemple, haguessin pogut venir; un aeroport et dona llibertat, et dona independència", i ha posat un cas d'exemple: "Una empresa andorrana que opera amb avions des de la Seu, durant la pandèmia no els han deixat volar perquè els pilots residien a Andorra i els passatgers residien a Andorra, i això et demostra la importància que té un aeroport interior per fer el que legalment vulguis".

El president de la Cambra ha aprofitat la seva intervenció per fer una comparativa entre totes dues infraestructures. "L'aeroport de la Seu és categoria C, és un aeroport regional, amb avions amb hèlice amb capacitat d'unes 40 persones, i nosaltres estem parlant d'un aeroport internacional, de categoria A, per a avions grans". A diferència del d’Andorra-la Seu, el que la Cambra proposa ubicar a Grau Roig seria un aeroport on es podrien fer viatges de fins a 5.000 quilòmetres, amb avions de més d’un centenar de passatgers.

El tren, també

Durant el programa també es va abordar la futura construcció d'una xarxa ferroviària, tot i que Armengol va deixar clar que no ha de ser el Govern qui posi el finançament per al desenvolupament d'aquesta infraestructura. "Tenim molta cura en ser conscients en la part inversió, evidentment això el Govern no ho pot pagar ni hem pensat mai que ho hagi de pagar, s’han de buscar inversions de fora", ha dit i ha insistit en què "França té ajudes, Espanya té ajudes, el Govern està negociant la seva entrada a un fons d’inversió per temes d’infraestructures... per tant, no es veu impossible i la nostra feina és proporcionar el màxim d’informació".