Dijous 25 d'abril de 2024
|
16:25 H
Dels ramats andorrans a l'interiorisme d'Armani
A l'Alça

Dels ramats andorrans a l'interiorisme d'Armani

Andorra la Vella

La de l’Albert Gomà és una història que va començar a l’inrevés. Els seus productes artesans, inspirats en la tradició ancestral dels pastors andorrans, es van vendre primer a l'estranger que al país, i després d'haver establert una relació comercial sòlida amb distribuïdors dels Estats Units i Europa, ara el seu repte és desenvolupar el mercat nacional. La seva empresa Vital, de la qual és cofundador, ha recuperat el patrimoni cultural dels pastors del Pirineu i aprofita la seva llana per confeccionar complements com coixins, morralets i mantes que es feien servir antigament. Els seus productes han traspassat les nostres fronteres i han aconseguit el reconeixement internacional, i de mitjana, ven uns 300 coixins de pastor l'any, principalment a l'estranger.

Segons ha explicat Gomà al programa A L'ALÇA, treballa amb una desena de distribuïdors i dissenyadors d’interiors que fan els apartaments d’Armani i d'altres estudis de Manhattan. El jove emprenedor, que recentment va rebre el premi a millor microempresa de la Confederació Empresarial Andorrana, explica que "Vital neix de la necessitat de posar en valor el nostre territori; posem molt valor a marques estrangeres, i en canvi, a les coses pròpies i identitàries potser no li hem posat la qualitat i el valor necessari", i afegeix que també "neix per demostrar que negoci, sostenibilitat, identitat i medi ambient es poden combinar".

Els ramats d'ovelles, abans presents a totes les grans cases del país, han quedat reduïts només a tres, amb 3.000 caps. Al llarg de cinc anys, l’Albert ha aprofitat tres tones de llana d'ovella barbarina, la raça autòctona d'Andorra que bàsicament es cria per la seva carn. I ara, ha recuperat la tradició del tapaboques, l’antiga manta dels pastors per guarir-se del fred.

Vital forma part de la marca nacional que engloba els productes agrícoles i artesans d’Andorra. La seva oferta promou la venda local com un pol d’atracció turístic i fa que se’ns consideri un país amb identitat.

 

Notícies relacionades