El Pla Engega deixa fora els vehicles elèctrics d’ocasió
A l'Alça

El pla Engega deixa fora els vehicles elèctrics d’ocasió

Veoveo és l’única empresa a Andorra que gestiona mercat elèctric de segona mà i importa cotxes Tesla

“El mercat de segona mà de vehicle elèctric és molt petit, però tot va creixent. De fet, cada any va augmentant en uns percentatges interessants de més de dos dígits”, assegura Gerard Montesinos, fundador de veoveo, l’única companyia al país que ofereix vehicles elèctrics de d’ocasió. Durant la seva entrevista al programa ‘A l’alça’, Montesinos ha lamentat que dins el pla Engega no estiguin contemplades les ajudes per a la compra de vehicles elèctrics de segona mà, perquè està segur que hi hauria més població interessada en la mobilitat sostenible. “M’enrecordo que el primer any del pla Engega, les ajudes es van esgotar en dues setmanes a Andorra. Hi ha un nombre limitat de vehicles elèctrics que es poden matricular amb aquest pla i ningú comprarà un vehicle elèctric sense una ajuda”, ha recalcat. En aquest sentit, ha explicat que Noruega es va convertir el 2020 en el primer país del món, on més del 50% dels vehicles venuts són elèctrics, “perquè les ajudes allà no estan vinculades a una xifra econòmica sinó que es va optar per una reducció dràstica d’impostos”. El fundador de veoveo ha afegit que “el 2006 van treure l’IGI noruec per la compra d’un vehicle 100% elèctric, i això va fer que l'opció de compra més econòmica fos aquesta”.

En general, a Andorra, les distàncies són curtes i molts dels desplaçaments es fan dins de la zona urbana, així que un elèctric o un híbrid pot ser a dia d’avui una bona opció per aquells que estan valorant tenir un vehicle ecològic. I la compra d’aquest tipus de cotxes ha pujat suficient perquè aparegui un mercat de segona mà. Montesinos va detectar aquesta oportunitat de negoci al 2015 i va crear veoveo, una companyia de vehicles d’ocasió elèctrics que porta al Principat models de tota mena, a més d’importar al país els famosos Tesla. “Al principi, de Tesla en portàvem tres o quatre i actualment n’estem important entre deu i quinze. Tenim un magatzem a Barcelona on hi ha un estoc de vehicles i un box a Andorra on també tenim vehicles. Hi ha moltes vegades que el client té molt clar el producte que vol i simplement l'hi trobem”, ha detallat.

De gener a març, al país es van matricular 939 vehicles, 15 dels quals eren 100% elèctrics. Pot semblar poc, però les darreres dades del departament d’Estadística demostren que l’entrada de cotxes híbrids o 100% elèctrics no ha deixat de créixer.