Trobar l'equilibri entre la venda 'online' i l''offline'
A l'Alça

Trobar l'equilibri entre la venda 'online' i l''offline'

Empreses com Viladomat fa anys que tenen integrat l''e-commerce' en la seva estratègia de vendes, però d'altres encara han de fer el pas

En un país com Andorra, on el turisme de compres té un pes econòmic tan important, la reconversió del model comercial requereix una reflexió profunda. En els pròxims anys, el Principat haurà de trobar l'equilibri entre la venda 'online' i la venda 'offline' i oferir una experiència al client que vagi més enllà de la simple compra. En aquest sentit, empreses com Viladomat fa anys que tenen integrat l''e-commerce' en la seva estratègia de vendes, però d'altres encara han de fer el pas. Marta Palau, màrqueting mànager Viladomat, ha assegurat al programa 'A l'Alça' que "hi ha països que ja tenen els deures fets i fa molts anys que ho fan i a més a més tenen un entorn molt més facilitador del que tenim nosaltres i ens suposa una competència que fa que ens hàgim de posar les piles respecte a ells perquè ja tenen molt recorregut fet, però jo crec que ara com ara la digitalització i el comerç 'online' és una necessitat".

La pandèmia va impulsar de manera radical el comerç electrònic, especialment en el sector de l'alimentació. Alguns supermercats del país van quintuplicar les seves vendes 'online' durant aquella època, i l'àmbit de la moda també es va veure beneficiat. "Nosaltres des de Viladomat realment hi hem cregut des del principi en el comerç electrònic, el que passa és que ens hem trobat amb molta competència i realment la tecnologia evoluciona d'una manera que, el que és vàlid avui deixa de ser-ho al cap de poc temps. Però nosaltres realment fa anys que hi hem apostat des de diferents visions: al principi, era més un aparador de cara al client que venia i, així, abans de pujar a Andorra ja veia el que podia trobar i feia la decisió de compra per anar més de pressa", ha explicat Palau. La Interactive Advertising Bureau, l'associació més gran de comunicació a escala mundial, publicitat i màrqueting digital, calcula que 8 de 10 usuaris d'internet compra de manera 'online', un camí que es dibuixa sense retorn i que evidencia la necessitat urgent del comerç andorrà de fer el pas cap a la transformació digital, sense deixar de banda la venda física.

Des de Viladomat, creuen que "l''e-commerce' et permet arribar més lluny, arribar a un consumidor que des d'aquí no hi arribaries, però 'l'online' i 'l'offline' són dos canals que s'han de tractar diferents i no pots descuidar l'un en detriment de l'altra. La botiga física és molt important perquè al final el client, en un tema com la moda, per molt que sàpiga la talla que fa, li agrada tocar el producte, provar-se'l, veure com li queda, i a la botiga el que hem de traslladar és un altre tipus d'experiència i no descuidar-la perquè l'entorn físic s'ha de poder mantenir i complementar una cosa amb l'altra". I paral·lelament a això, el comerç demana un marc regulador que permeti desbloquejar l'accés al país de mètodes de pagament en línia com Paypal, Bizum, o plataformes logístiques com Amazon, ara mateix inexistents a Andorra. Palau conclou que la clau per plantejar-se vendre 'online' des d'Andorra, i no a través d'un model 'marketplace' "és el volum, aconseguir un determinat volum per plantejar-te fer un altre tipus de magatzems i treballar els obstacles duaners d'una manera diferent; és la línia en la qual estem treballant i tenim sobre la taula, amb estocs de proveïdors perquè la mercaderia no hagi d'estar viatjant tant i progressivament és una estratègia que esperem adaptar".