Dimecres 12 de novembre de 2025
|
02:33 H
El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, en la trobada amb les associacions de taxistes.
El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, en la trobada amb les associacions de taxistes. (Foto: SFGA/JAViladot)
El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat,  David Forné, en la trobada amb les associacions de taxistes.
El secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, en la trobada amb les associacions de taxistes. (Foto: SFGA/JAViladot)
Actualitat

L'arribada d'Uber impulsa l'acord per una centraleta única del taxi

L'executiu i les dues associacions que ofereixen el servei destaquen que cal apostar per una modernització del sector

Andorra la Vella.- La imminent arribada d'Uber a Andorra ha propiciat que les dues associacions que operen el taxi, Associació de Taxistes d'Andorra (ATA) i Associació de Taxistes Interurbans (ATI) hagin apropat posicions i hagin decidit, sota els auspicis del Govern, apropar posicions i unir esforços per impulsar una plataforma única a través de la qual gestionar totes les demandes de vehicles. En acabar la reunió convocada per l'executiu amb les dues entitats, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha posat en relleu que aquesta centraleta és una aposta per la "modernització", ja que "el sector ho necessitava". En aquest sentit, ha manifestat que ja es treballava aquest aspecte en el marc del nou reglament del taxi i que l'arribada de la plataforma Uber "servirà no com una amenaça (...) sinó com una oportunitat per modernitzar el sector".

Des de les associacions, el president de l'ATI, Armand Godoy, ha posat en relleu que "el que provocarà aquesta central única és el que sempre hem volgut o el que fa molts anys que volem" que és l'ús de la tecnologia per garantir un millor servei al ciutadà. D'aquesta manera, ha posat en relleu que "hi haurà un 'call center', que cobrirà una part de les necessitats dels usuaris, però després hi haurà tota la tecnologia que arriba per darrere", com pot ser una aplicació, whatsapp, o la web.  "Crec que són bones notícies per a tota la població i per a totes les parts implicades", ha afegit. Al seu torn, el president de l'ATA, Víctor Ambor, ha valorat que "aquest arribada d'Uber ens ha fet obrir una porta que teníem tancada ja fa bastants anys d'apropament de les dues associacions". Així, ha afegit que l'ATI ja està treballant amb tecnologia digital i, en canvi, ATA, no, amb la qual cosa "és un benefici la unificació de les dues centrals per al ciutadà i per a nosaltres, però per al ciutadà sobretot perquè tindrà un temps d'espera més reduït a l'hora de demanar un taxi". 

Neguit davant l'arribada d'Uber

Quant a l'arribada d'Uber, Godoy ha reconegut que "evidentment inquieta" i "preocupa" però, ha defensat que tenen "els recursos i les capacitats per poder treballar" i tal com ha afirmat també Forné, ha dit que no té per què ser una competència, ja que és un servei que està més enfocat a un client 'prèmium'. Ambor ha reblat que "mai por" i que el sector està decidit a "tirar endavant" per oferir "el millor servei a la ciutadania". De fet, el president de l'ATA ha rebaixat el to de les declaracions respecte de la setmana passada quan es va saber la notícia de l'aterratge d'Uber i ha matisat que ell va fer la demanda al secretari d'Estat de Transports a l'estiu i que llavors Forné "no en sabia res". De fet, el responsable de Transports ha confirmat que se'n va assabentar fa uns quinze dies per la demanda que va rebre Comerç i ha emfasitzat que pensa que "Uber agafa una franja comercial diferent a la que ofereix el taxi, perquè es tracta d'un servei segurament més prèmium, que als taxis no se'ls demana, com vehicles més llargs o tenir diversos assalariats dintre de les empreses". A més, ha concretat que va citar els taxistes "tan bon punt" es va assabentar que l'empresa començarà a operar al país sembla que amb una vintena de vehicles. 

Pel que fa al finançament de la centraleta, tenint en compte que a hores d'ara les dues entitats ja financen les que tenen, la idea és que es continuï igual i que tingui "un cost mínim" per a l'executiu. En aquest sentit, el secretari d'Estat ha manifestat que les dues associacions presentaran "quina empresa els convé més" per posar en marxa aquesta centraleta i que des de l'executiu els diran "quines directrius" han de seguir. Tan bon punt es tingui aquesta concreció es recollirà per tal que es pugui fer un conveni entre les tres parts.

Mancança de taxis

La centraleta única és un pas més en el procés de modernització del taxi, segons ha incidit Forné, que ha manifestat que el reglament treballa en altres aspectes que fins ara havien suposat "barreres" per al sector, com que per exemple es "puguin tenir dos taxis durant tot l'any". D'aquesta manera, el secretari d'Estat ha manifestat que espera que aquest reglament es pugui tancar abans de finals d'any i que ha de tenir en compte, per exemple, la ràtio de taxis per habitant ja que és d'un taxi per cada mil habitants quan en altres ciutats de l'entorn s'està "parlant de tres o quatre taxis" per al mateix volum de població. "Per tant, tenim un dèficit fefaent de taxis".

Notícies relacionades