Alfred Mer, director de MoraBanc Assegurances, a les noves oficines de l'entitat. (Foto: E.C.)
Entrevista

“Després de la pandèmia, la gent vigilarà molt més la lletra petita de les seves assegurances”

El director de MoraBanc Assegurances, Alfred Mer, assegura que el sector està resistint molt bé la crisi i detalla els nous sistemes digitals que ofereixen als seus clients

La primera asseguradora bancària d’Andorra que va tenir una assegurança complementària a la CASS va ser MoraBanc. Des del 1992 han passat de ser un servei merament complementari a l’activitat financera a crear una plataforma digital per millorar la salut i el benestar dels seus clients. Alfred Mer, director de la branca asseguradora de MoraBanc, fa una radiografia del sector en aquest moment d’emergència sanitària i demostra com es pot anar més enllà de la cobertura de sinistres.

Amb la pandèmia, molts es lamenten de no haver tingut una assegurança que els ajudés en temps difícils...

El sector assegurador està resistint molt bé el moment precisament pel valor que aporta. La gent ha pres consciència de la seva fragilitat, –que pot quedar invàlida per seqüeles de la Covid-19, que es pot posar malalta o es pot quedar sense feina-, i el que ha fet és valorar la seva assegurança. Si ja la tenia, la manté, i si no la tenia o tenia poca cobertura, ha mirat de millorar-la o contractar-ne una de nova. La Covid-19 no ha distorsionat el nostre sector.

Però hi ha hagut un auge de vendes?

No hi ha un ritme de vendes exagerat, perquè la capacitat del consumidor també ha disminuït, però sí que l’esforç digital que vam fer durant la pandèmia es va veure gratament recompensat. Durant aquells mesos vam posar en marxa un assistent virtual (o xatbot) que et permet fer tots els tràmits per internet i vam llençar el producte 4health.

En diuen assegurances digitals...

L’avantatge d’aquest nou servei és que pot ser contractat sense intervenció de ningú, és a dir, el client pot triar-lo a través de la plataforma digital. I no només la contractació sinó també la gestió dels sinistres. Creiem que el procés és molt més àgil a través d’internet. 4health, com el seu nom indica, té quatre pilars: la vida, que inclou la defunció o una invalidesa, i permet que la família estigui coberta; la salut, on hi ha tot allò vinculat a la despesa mèdica i representa un complement de la CASS; la baixa laboral, per poder garantir aquella part del sou que no cobreix la CASS i que les famílies necessiten; i la jubilació, que ajudarà a completar la pensió limitada en funció de la seva vida professional.

Però si tot això ja ho podrem gestionar a través de l’ordinador i el mòbil, desapareixeran els gestors de tota la vida?

En absolut, i la prova està en l’oficina a peu de carrer que acabem d’obrir a la plaça Coprínceps d’Escaldes-Engordany. Precisament el que hem volgut és acostar-nos als ciutadans, i no perquè incorporem la vessant digital vol dir que estiguem separats. Nosaltres hem estat els primers en digitalitzar el servei de cap a peus, fins i tot la gestió d’un sinistre. A través del xatbot, el client pot tramitar, per exemple, una factura mèdica, un document de defunció o un document de baixa laboral signat.

Estalviarà molt de temps.

Imagina que estàs al Pas de la Casa o a Canillo treballant, només cal que agafis el teu mòbil, facis una foto del document al xatbot i gestionis l’operativa digital amb facilitat. La pandèmia va fer que els clients aprenguessin ràpidament com fer-lo servir. Teníem uns plans de màrqueting previstos per explicar el seu funcionament, i no va fer falta perquè durant els mesos de confinament, els ciutadans van aprendre per força. La necessitat va fer que fos al revés: no vam ser nosaltres qui els vam explicar com funcionava sinó que van ser ells, per evitar exposar-se al carrer, els que van aprendre el seu funcionament. L’aposta digital és un sí o sí, ja no volen fer cues a les oficines, ja no volen desplaçar-se per un paper...

Preveuen un canvi en el model de les assegurances arran de la pandèmia?

Segur que la pandèmia portarà canvis, entre d’altres, el fet de poder operar a distància la banca, les compres i les assegurances. Això voldrà dir que haurem d’anar millorant encara més el servei digital. Nosaltres, per exemple, hem llençat la proposta ‘Be healthy’. Les asseguradores normalment sempre actuen ‘a posteriori’, és a dir, passa un fet, i l’assegurança ho cobreix, però el món digital ens permet actuar amb antelació i buscar la prevenció. El servei ‘Be healthy’ ofereix la possibilitat de seguir una sèrie d’exercicis, una millor alimentació a través de reptes, amb una aplicació on podrà tenir la informació mèdica que vulgui... si va seguint aquells patrons, acabarà tenint un millor estat de salut i segurament tindrà menys risc de baixa laboral, o més bona salut coronària i les primes acabaran sent més barates.

Es quedaran sense feina doncs!

El client també disposarà d’adhesius QR amb la seva informació mèdica que podrà enganxar al casc d’esquí o de la moto i, si algun dia té una topada, de seguida podran conèixer el seu perfil mèdic. La nostra experiència ens ha permès saber que disposar amb antelació d’aquesta informació útil millora l’actuació de l’accident.

Ja ho diuen: "Val més sa qui guarda, que sa qui cura".

La ciutadania ara és més sensible amb la seva salut. Després de la pandèmia, la gent vigilarà molt més la lletra petita de les seves assegurances perquè alguns s’han trobat amb sorpreses. Nosaltres ho vam cobrir tot des del primer moment, però n’hi ha d’altres que al principi van dubtar o tenien exclosa la clàusula ‘pandèmia’ dins els seus contractes.