El nínxol de mercat turístic al que aspira Sant Julià de Lòria
A l'Alça

El turisme sostenible: el nínxol de mercat al que aspira Sant Julià de Lòria

Si obté el distintiu Biosphere, l’oferta laurediana s'inclourà en el circuit de ciutat ecològiques

Sant Julià de Lòria té el repte d'esdevenir una parròquia referent en sostenibilitat. Al llarg del 2021 seguirà desplegant el Pla director del desenvolupament energètic i paral·lelament està treballant en l'àmbit turístic per aconseguir el certificat Biosphere, que li permetrà obrir-se a un nou nínxol de mercat en el sector: els turistes sensibles amb el medi ambient.

El comú, que espera aconsguir el reconeixement quan comenci la temporada d'estiu, tindrà l'aval de l’Institut de Turisme Responsable (ITR), una institució que compta amb el suport de la Unesco i la Unió Europea. Tal com ha explicat el cònsol major de la parròquia, Josep Majoral, al programa 'A l'alça', "anem a buscar un tipus de turisme que Andorra no ha tingut, potser una mica la parròquia d’Ordino, però nosaltres volem donar-li una forma més comercial, anem cap a aquest nínxol de mercat que fins ara no ha estat explotat". Majoral ha aclarit que "no és que es persegueixi el turisme de masses, perquè tampoc el volem eliminar, però sí volem entrar en una xarxa de gent que es mou molt en el turisme sostenible" i ha posat d'exemple Barcelona, que compta amb el certificat 'Turisme sostenible Biosphere'. "En casos de massificació, com va passar a Barcelona en el seu moment, la ciutat va buscar destinacions de turisme sostenible per, justament, desmassificar el centre, aleshores, quan un operador arribava a Barcelona, sempre li proposaven un dia a… una altra ciutat Biosphere, i espero que aviat una d'elles sigui Sant Julià de Lòria", ha detallat.

Amb l'obtenció del certificat, la parròquia es compromet a fer passos ferms per reduir la petjada de carboni i optar per les energies netes en tots els seus àmbits, i espera implicar els comerços i centres hotelers de la vida per poder tenir una visió global en sostenibilitat. "Soc conscient que un cop tinguem el distintiu, no tindrem Sant Julià ple de turistes sostenibles, però intentarem implicar més el comerç amb la finalitat que, quan tanquem la candidatura, tinguem un cert aval les botigues de Sant Julià", ha explicat.

Aquest model sostenible està fonamentat en el valor pel patrimoni natural i cultural, ha d’estar impulsat i gestionat per la població local des del territori i en benefici del territori, i contribueix en la creació d’una identitat pròpia.