Dijous 01 de maig de 2025
|
01:01 H
Sortidors de benzina.
Sortidors de benzina. (Foto: Arxiu ANA)
Sector públic

L'Asidca preveu un augment del 13% en el carburant de locomoció i d'un 60% en el de calefacció

Andorra la Vella

L'Associació d'Importadors i Distribuïdors de Carburants d'Andorra (Asidca) ha alertat aquest dimarts de "l'impacte que tindrà la nova taxa als hidrocarburs en la butxaca del consumidor". Així, segons defensa l'entitat en un comunicat, i un cop analitzat el projecte de llei de modificació de la llei d'impostos especials, que preveu augments per aquest any de l'impost del carburant de fins al 8,9%, "el nou impost suposarà un encariment de la taxa del carburant de locomoció de fins al 13,4% l'any que ve i del 58,4% en un termini de sis anys". L'Asidca, a més, assenyala que "en un moment de la història en què no s'apujarà res, només plantejar aquestes alces en un producte ja ens sembla fora del normal i qüestionable".

L'associació també s'exclama de la magnitud que tindria aquest nou impost un cop estigués en vigor. Les estimacions recollides al projecte de llei, basant-se en l'any 2019, preveurien recaptar durant el primer any d'aplicació de la mesura 8 milions d'euros. La xifra es pronostica que pugi fins als 18,5 milions d'euros al cap de sis anys. "Què faran d'aquí a sis anys, ens regalaran cotxes elèctrics a tots els ciutadans d'Andorra?", exposen, "perquè amb aquesta magnitud podrien ben bé fer això", afegeixen.

Amb tot, l'Asidca dubta de la projecció d'ingressos feta pel Govern, "que espera que les vendes es mantinguin encara que la pressió fiscal creixi". Pel sector, és poc probable que això succeeixi, ja que el diferencial amb Espanya baixarà i es perdrà competitivitat. "Es podria acabar recaptant menys perquè la taxa el que fa és carregar-se la competitivitat del sector", asseguren.

L'entitat no comparteix alguns dels projectes que l'executiu pretén impulsar amb els ingressos que percebrà de la nova taxa als hidrocarburs. Com a exemple, els importadors de carburants posen les millores anunciades en el transport públic. Remarquen que l'abonament de 30 euros del bus és una iniciativa que no té una relació directa amb el fons verd perquè el Govern "pot destinar els recursos que obté de la imposició al que vulgui". Així, l'entitat recorda que Luxemburg, que ara està posant en marxa el fons verd, té el transport públic gratuït des de fa molts anys.

L'entitat reitera que els països veïns han congelat totes les mesures que havien previst pel 2021 en aquest sentit arran de la pandèmia. A Espanya, no s'ha creat l'impost com a tal i a França, el fons verd està creat des del 2014 i congelat des del 2018.

Notícies relacionades