Quins passos s'han de seguir per tenir el distintiu de vins 'DO Andorra'?
A l'Alça

Quins passos s'han de seguir per tenir el distintiu de vins 'DO Andorra'?

Calvó recorda que els cellers primer han de constituir una associació per arribar a presentar la demanda davant la Unió Europea

Una de les Denominacions d’Origen més famoses és la del vi. Cada regió d’Espanya o França, per exemple, tenen les seves DO, com pot ser la DO Penedès, la DO Ribera del Duero, o la DO Burdeos. I des d’Andorra s’està treballant perquè els cellers d’alçada puguin obtenir també aquest distintiu. Tal com ha explicat la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, al programa 'A l'alça', "ja tenim el marc legal, perquè en la darrera legislatura vam aprovar la llei de producció ecològica i de certificacions que permet donar el marc jurídic per poder avançar cap a aquestes certificacions europees, i sabem com fer-ho perquè ho vam fer amb la carn de qualitat, que primer va tenir el seu segell nacional de qualitat controlada i després va anar a buscar el label europeu d’Indicació Geogràfica Protegida, i estem actuant de la mateixa manera amb la vinya. Primer hem obtingut aquest segell nacional de vi i ara comencem els passos per anar a buscar aquesta DO".

L’obtenció de la DO Andorra és un procediment lent que comença amb el segell nacional i amb la creació d’una agrupació del sector vitivinícola que abarqui tots els cellers del país, per tenir més força a l’hora de presentar la sol·licitud a Europa. Andorra va obtenir fa dues dècades el distintiu IGP per la seva carn de vedella, i és l’únic segell d’aquestes característiques aconseguit fins ara. Gràcies a aquell esforç d’un grup de ramaders, es va crear una marca reconeguda fora de les nostres fronteres i la nostra carn és ara un reclam per als paladars més exigents. "El producte andorrà és un element interessant a nivell turístic perquè tots hem estat turistes i a tots ens agrada tastar els productes del país que visitem i penso que els turistes que venen cada vegada tenen més ganes de tastar els nostres productes que són de qualitat. La DO ens aporta un segell que el consumidor de fora reconeix; al final, el segell nacional ve reconegut per la gent d’aquí però difícilment és reconegut per la gent de fora. Amb una DO, el turista europeu i estranger identifica aquest segell que veu arreu d’Europa, per tant, és un reconeixement interessant per la gent que ve a visitar-nos", ha assegurat Calvó.

Amb la pandèmia, el turisme local que ha visitat cellers i ha fet visites guiades per vinyes a Catalunya i França, va augmentar durant les darreres vacances de Setmana Santa, i s’espera que en els pròxims anys, aquest model també es pugui implantar al país.