Divendres 03 de maig de 2024
|
04:32 H
Les vendes d'alimentació cauen al mes de març.
Les vendes d'alimentació cauen al mes de març. (Foto: Arxiu ANA)
Indicadors

Les vendes de les grans superfícies comercials creix un 11,5% al març

Andorra la Vella.- L’índex general de vendes de les grans superfícies comercials ha crescut un 11,5% al març respecte al mateix mes de l’any anterior. Si es desglossa aquest índex en productes alimentaris i la resta de productes, la categoria alimentació es redueix el 8,4% en comparació amb el mateix període de l’any passat. Pel que fa a l’índex de la categoria resta de productes, augmenta el 49,9% respecte de la mateixa referència.

En relació amb les economies de l’entorn, la variació anual de l’índex general mesurada al març se situa per sobre de la xifra de França i per sota de la d’Espanya.

Pel que fa a les variacions intermensuals, l’índex general corresponent al març experimenta un augment del 17,9% respecte al febrer, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari, tal com indica Estadística.

Pel que fa a l’índex de vendes de les grans superfícies a preus constants, és a dir, un cop eliminat l’efecte dels preus, al març ha augmentat el 10,9% respecte al mateix mes de l’any anterior. Pel que fa a l’índex de la categoria alimentació, disminueix el 9,8%, mentre que l’índex relatiu a resta de productes creix el 49,8% respecte al mateix període de l’any anterior. Per tant, la dinàmica dels índexs a preus constants segueix la mateixa tendència de la dels preus corrents. D’altra banda, la magnitud dels índexs respecte de la mesura a preus corrents disminueix per l’efecte dels preus.

D'altra banda, cal destacar que al març l’índex d’ocupació de les grans superfícies del comerç al detall disminueix el 0,6% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior, i creix el 0,2% respecte al registrat al febrer d'aquest any. Pel que fa a les dades d’ocupació, s’ha de tenir en compte que per aquest mes de març, cap dels treballadors dels establiments enquestats estan en reducció de jornada laboral (RJL) ni en suspensió temporal del contracte de treball (STCT).

Pel que fa al volum de dones i homes ocupats en les grans superfícies comercials, el 64% correspon al gènere femení i el 36% restant al masculí, distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l’any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d’establiments creix el 0,1% al març. D’altra banda, la proporció d’homes ocupats en les grans superfícies disminueix el 0,2% aquest mateix mes.

La jornada laboral del personal ocupat en les grans superfícies comercials al març es distribueix entre el 93,4%, que té una jornada laboral a temps complet, i el 6,6% restant dels ocupats, que gaudeix d’una jornada laboral a temps parcial. Des del mes de juliol del 2020, tots els establiments han tornat a reestructurar la jornada laboral habitual, la qual cosa ha permès recuperar l’estabilitat dels mesos anteriors.

Notícies relacionades