Diumenge 21 de juliol de 2024
|
02:42 H
Andorra és el segon país amb més franquícies espanyoles
A l'Alça

Andorra és el segon país amb més franquícies espanyoles

Andorra la Vella

El darrer informe de l'Associació Espanyola de Franquiciadors assegura que Andorra és el segon país amb més franquícies espanyoles després de Portugal, sent la moda i la restauració els sectors més exportables. El Principat compta amb 81 franquícies del país veí, de fins a una vintena d'activitats comercials diferents. Party Fiesta, és una d'aquestes franquícies. Es va establir al Principat l'any 2012 amb la seva oferta de disfresses i accessoris per a festes, i des d'aleshores s'ha convertit en un referent dins el país. En el seu moment, l'empresa mare, situada a Barcelona, va considerar que el mercat andorrà tenia un enorme potencial i va decidir apostar-hi a través d'aquest model de negoci.

Tal com ha explicat el seu gerent, Toni Mingorance, al programa 'A l'Alça', "l'experiència que té una franquícia o l'experiència que tenen un grup de gent que treballa en un mateix negoci penso que no la tens tu quan comences un negoci de zero; penso des del meu punt de vista que la franquícia és el futur perquè tota la seva experiència la fiquen al teu servei. Nosaltres ara mateix tenim 8.300 referències, que són d'uns 30-50 proveïdors diferents; és molt diferent que vingui la franquícia i et digui, 'aquí teniu el que us faci falta, i nosaltres us ho gestionem absolutament tot, que no pas gestionar, buscar i fer les compres a tantíssims proveïdors, és molt més fàcil treballar amb una franquícia". Amb la que era la seva parella van contactar amb aquesta empresa espanyola i els van proposar muntar una de les seves botigues al Principat, que fins aleshores, gairebé no comptava amb una oferta comercial d'aquestes característiques.

Una de les particularitats de les franquícies és que vagis on vagis, totes les botigues del món són iguals i ofereixen els mateixos productes, així que un cop tancat el tracte, la central fa un pla de negoci per ajudar a posar en marxa l'establiment. "Van fer els plànols, van dir-nos com havien de quedar les estanteries i com havia de quedar tot, ens van passar un pressupost i nosaltres ens vam fer càrrec de tot; sí és cert que per a la implantació hi havia un petit equip de Party Fiesta que va pujar per ensenyar-nos a posar-ho tot, ficar preus, cursets per saber com van els TPVs, el sistema informàtic, etc.", ha detallat Mingorance. No tots els models de franquícia són iguals, però en aquest, la companyia es queda un % de les vendes que fan els locals franquiciats. En el cas d'Espanya, aquest tipus de botigues han de conviure amb la competència ferotge dels anomenats basars orientals, una situació, de la que de moment, Andorra se n'escapa.

La franquícia d'Andorra manté un contacte telemàtic constant amb l'empresa mare, per a noves formacions i saber de quin estoc disposen, però és en Toni i el seu equip qui decideix quins productes compren, i amb els anys han après a gestionar millor el negoci. "Hem de vigilar moltíssim el que són les compres, perquè no podem retornar el producte, el producte que comprem, el paguem i és nostre, i es queda aquí per a la campanya de l'any següent, etc. A la llarga aprens a comprar. Potser al principi vols tenir el local ple de gènere i comencem a omplir magatzems de la mateixa botiga; és un error molt gran que cometem molts franquiciats al començament, però vas aprenent i cada vegada tens menys magatzem i menys estoc", ha explicat el gerent de Party Fiesta Andorra. La companyia compta amb un total 120 locals repartits entre vuit països diferents, la majoria a Europa. Una meitat són de propietat i l'altra són establiments franquiciats i el d'Andorra és un dels que millor funciona.

Notícies relacionades