El ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, durant la presentació de les directrius d'ordenació aprovades aquest dimecres pel consell de ministres. (Foto: SFG)
Sector públic

Els promotors d'obres hauran de presentar un certificat de deposició de terres perquè Govern les aprovi

També s'avaluaran qüestions com ara el subministrament d'aigua potable, la conducció d'aigües residuals, el servei de recollida i transport de residus sòlids o la xarxa viària secundària

Andorra la Vella.- Els promotors d'obres hauran de presentar al Govern un informe del lloc on dipositaran les terres de les excavacions per tal que els projectes siguin aprovats. Aquest és un dels criteris que l'executiu tindrà en compte a l'hora d'emetre informes favorables de qualsevol llicència d'obra mentre els estudis de capacitat màxima dels comuns no estiguin enllestits. Tot i això, tècnics dels ministeris de Medi Ambient i Territori també avaluaran qüestions com ara el subministrament d'aigua potable, la conducció d'aigües residuals, el servei de recollida i transport de residus sòlids o la xarxa viària secundària. A més, també es tindrà en compte la xarxa viària general i el subministrament elèctric.

Aquests criteris queden recollits en les directrius d'ordenació que el Govern ha aprovat aquest dimecres i que els comuns hauran de tenir en compte per elaborar els seus estudis de capacitat de càrrega màxima en el termini d'un any. El text té l'objectiu de garantir el creixement sostenible del país, ja que tal com ha explicat el ministre de Territori i Habitatge, Víctor Filloy, "en els darrers anys el desenvolupament urbanístic ha evidenciat un creixement substancial" i, alhora, "hi ha una preocupació per la tensió sobre la capacitat dels recursos naturals que té el país, de serveis i d'infraestructures".

Precisament, ha posat en relleu que si s'analitza el sòl urbà consolidat previst als plans d'urbanisme dels comuns, sumat als avantatges que atorga la llei del sol, la població del Principat podria créixer fins als 3,4 milions de persones, "una xifra impossible d'aconseguir però que és el topall que ens fixa la llei". És davant d'aquestes dades, i tenint en compte la capacitat de recursos d'Andorra, que "el Govern va tirar endavant la llei esmentada i les directrius d'ordenació que avui presentem".

Tot i els criteris especificats pel Govern esmentats anteriorment, Filloy també ha detallat que hi haurà una sèrie d'excepcions relacionades, principalment, amb la construcció d'habitatges unifamiliars i d'habitatges plurifamiliars en règim de lloguer; amb les obres d'ampliació d'edificis, d'enderrocament i de reconstrucció d'immobles; i amb les obres de rehabilitació o de reforma d'edificis, les derivades dels canvis d'usos i en la modificació de projectes ja autoritzats.

A la vegada, i de manera excepcional, també s'han definit un seguit de supòsits addicionals que no requereixen de l'informe favorable, com ara les instal·lacions de dispositius de protecció davant riscos naturals; les instal·lacions vinculades a xarxes de subministrament de tot tipus de servei; la construcció d'edificacions i instal·lacions educatives, sanitàries i relatives a serveis socials i sociosanitaris; la construcció d'edificacions i instal·lacions en ús temporal; i la construcció d'edificacions destinades exclusivament a ús de magatzem.

També són excepcions els següents casos: la construcció d'edificacions destinades exclusivament a ús d'aparcament, amb una capacitat inferior o igual a 350 places; la construcció d'instal·lacions destinades a ús energètic; la construcció d'edificacions i instal·lacions, en règim d'obres i actuacions provisionals; la construcció d'instal·lacions pròpies de les activitats forestal, agrícola, ramadera i apícola (coberts, corts, eres o pallers, galliners, cellers, pletes, planters i hivernacles); i la construcció d'altres edificacions i instal·lacions necessàries per causes d'interès públic d'una parròquia (causes degudament justificades i motivades pel comú corresponent). Així mateix, s'exclouen els projectes d'interès nacional i els plans sectorials.

D'altra banda, pel que fa als estudis de capacitat de càrrega màxima que hauran d'elaborar els comuns, Filloy ha exposat que hauran de seguir criteris vinculats, per exemple, al subministrament i distribució d'aigua potable; de conducció i de depuració d'aigües residuals; a la distribució d'energia elèctrica; a la xarxa viària que accedeix a la parròquia, i que discorre per aquesta; o de transport i tractament de residus sòlids i de les infraestructures corresponents. També hauran de tenir en compte la deposició de terres i de pedres; la població escolar que pot ser escolaritzada a la parròquia en centres escolars d'educació infantil, primària i secundària; i de la resta d'equipaments de la parròquia (centres d'atenció primària, equipaments culturals, esportius, parcs i jardins, etc).

Per avançar en aquest treball, el ministre ha posat en relleu que es promouran taules de treball periòdiques entre el Govern i els comuns per garantir la coherència i coordinació dels estudis de capacitat de càrrega màxima parroquial.