El director de l'Oficina de l'Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel; el CEO d'Andbus, Daniel Vinseiro, i el director de BMS Consultoria Estratègica, Albert Batalla, durant la roda de premsa. (Foto: M. F.)
El director de l'Oficina de l'Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel; el CEO d'Andbus, Daniel Vinseiro, i el director de BMS Consultoria Estratègica, Albert Batalla, durant la roda de premsa. (Foto: M. F.)
El director de l'Oficina de l'Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel; el CEO d'Andbus, Daniel Vinseiro, i el director de BMS Consultoria Estratègica, Albert Batalla, durant la roda de premsa. (Foto: M. F.)
RSC

Andbus presenta el primer projecte que s'integra al mercat de crèdits de carboni

L'empresa de transport de passatgers ofereix 134 crèdits que altres entitats poden adquirir

Andorra la Vella.- Andbus ha fet una aposta per reduir la seva petjada de carboni i ha impulsat un seguit d'accions per aconseguir-ho, que han passat per la substitució d'autobusos i per redissenyar les rutes, fent que els vehicles que menys contaminen siguin els que facin més quilòmetres. Gràcies a aquestes accions ha reduït un 12% les emissions de CO2 entre el 2019 i el 2021 i ara fa un pas més en aquesta acció i posa al mercat nacional de compensació d'emissions 134 crèdits de carboni que altres empreses, institucions o particulars poden adquirir en el marc de les seves accions de responsabilitat social corporativa. Es tracta del primer projecte que s'integra en aquest mercat que tal com ha destacat el director de l'Oficina de l'Energia i del Canvi Climàtic, Carles Miquel, passa per "un moment dolç entre el creixement de l'oferta i de la demanda". Cal recordar que aquest mercat permet, d'una banda, que empreses com Andbus ofereixin aquests crèdits per costejar projectes encaminats a la sostenibilitat i, de l'altra, que altres empreses, institucions o particulars puguin adquirir-los per compensar les seves emissions. Es constitueix així, ha destacat Miquel, un "cercle virtuós".

Tal com ha destacat Miquel, les 134 tones de CO2 que ofereix Andbus correspondrien a 1.100.000 quilòmetres duts a terme per un vehicle clàssic relativament eficient. El CEO de l'empresa, Daniel Vinseiro, ha posat en relleu que més enllà que es tracti d'un projecte "relativament modest" que pot comportar per a l'empresa 5.000 euros (una quantitat minsa tenint en compte el cost dels vehicles) el més important és que és "el principi per fer coses més importants" per aconseguir la neutralitat carbònica. Així, ha incidit que l'empresa s'ha plantejat com a "eix bàsic de creixement la sostenibilitat" i ha emfasitzat que "si no es té en compte aquest pilar ens estem equivocant". És més, ha incidit que malgrat ara com ara siguin moments complexos si s'ajornen projectes relacionats amb la sostenibilitat "ens estem equivocant", ja que precisament en "temps complicats la sostenibilitat ha de ser estratègica". Ha recordat que ells van ser la primera empresa del sector en apostar per la neutralitat d'emissions i es va tirar endavant un pla per reduir-les fent una compensació acudint al mercat de les Nacions Unides. Quan van veure que des del Govern s'impulsava un mercat nacional van creure que "fora molt bona idea" posar el seu projecte dins la plataforma del mercat nacional perquè la gent tingui l'oportunitat de compensar les seves emissions amb projectes "dins del país". De fet, ja hi ha hagut la primera compra de crèdits, que ha fet l'executiu, per compensar les emissions que ha suposat el viatge del vicepresident de la Comissió Europea, Maroš Šefčovič, i el seu equip fins a Andorra. En total, l'executiu ha comprat sis crèdits, cadascun dels quals té un valor de 40 euros.

El director de BMS Consultoria Estratègica, Albert Batalla, ha destacat que Andbus va fer una feina prèvia fent el càlcul de la petjada de carboni per arribar a ser la primera empresa de transports de passatgers del país neutra en carboni. Per aquest motiu es va dissenyar un pla que consistia en la renovació de la flota i la redefinició de rutes. Així han retirat de la circulació dinou vehicles contaminants i els han substituït per deu que ho són menys i al mateix temps s'ha destinat els més eficients des del punt de vista mediambiental a cobrir les rutes més llargues. Entre el 2019 i el 2021 han aconseguit un estalvi de les emissions de CO2 del 12% passant dels 483 grams per quilòmetre el 2019 a 420 el 2021. I ara, a més, compensa les 134 tones abans esmentades. El preu que haurà de pagar qui vulgui adquirir aquests crèdits és de 40 euros per tona, tal com s'ha esmentat, contribuint d'aquesta manera a què Andbus pugui tirar endavant el seu projecte. Batalla ha incidit en el fet que l'ingrés per a l'empresa és "testimonial" però que és "un instrument que va més enllà del guany econòmic, ja que posiciona l'empresa en la vocació d'apostar per la sostenibilitat des d'una perspectiva real" i, de fet, anant "més enllà del que marca la legislació".

Tal com ha detallat Miquel, la via per accedir a aquests crèdits és la plataforma creada des del Govern i que serveix per posar en contacte les empreses que després, entre elles, validen la transacció. El director de l'Oficina de l'Energia i del Canvi Climàtic destaca que ja hi ha entitats "interessades a adquirir i altres que volen integrar projectes a la plataforma". De fet, ha puntualitzat que hi ha interès d'oferir crèdits des del sector públic i també des del comercial i la demanda ve de diferents entitats de diversos àmbits com el turístic.

Batalla ha corroborat l'interès "creixent" i una "sensibilitat cada vegada més present" en les empreses del país envers les qüestions ambientals i ha posat com a exemple que hi ha 55 empreses al país amb més de 100 treballadors que tenen una feina "molt avançada" en accions per protegir el medi ambient i ha recordat que accions com el càlcul de la petjada ecològica vol dir saber "quins consums" es té i "com ser més eficient" no només des del punt de vista mediambiental sinó també econòmic.