El director general de FEDA, Albert Moles. (Foto: )
Innovació

Speaker's Corner: el futur de l'energia a Andorra

Una confrontació d'idees entre el director general de FEDA, Albert Moles i el cofundador d’Electricchain, François Sonnet

Escaldes-Engordany.- L'energia i tot allò que l'envolta actualment es van convertir el passat dilluns 31 d'octubre en el centre del debat proposat per 'Speaker's Corner', el cicle de conferències que organitza l'hotel Roc Blanc d'Escaldes-Engordany periòdicament. Aquesta vegada, la conferència va convidar dos especialitzats en la temàtica: el director general de FEDA, Albert Moles, i el CEO i co-fundador d’Electricchain i cofundador de la nova criptomoneda basada en l'energia solar SolarCoin, François Sonnet.

Sonnet, doncs, va ser el professional encarregat d'obrir el debat amb la seva exposició titulada 'Com augmenta la blockchain la penetració d'energies renovables?'. Així doncs, el co-fundador d'Electricchain va assegurar que la tecnologia Blockchain pot proporcionar nous models de negoci, per exemple, relacionats amb l'emmagatzematge d'electricitat. "Les solucions Blockchain per a l'energia, representen models de negoci impactants per augmentar a curt termini les Energies Renovables i, en particular, la Solar Fotovoltaica" va assegurar en un moment de la conferència, Sonnet. De fet, al mercat ja existeixen alguns casos d'empreses que utilitzen aquesta tecnologia com, per exemple EnergyWeb Foundation, Flexidao, TheSunExchange, LO3 Energy, BBOXX, LiquidStar, Securedatalog o Climatetrade.

Per altra banda, Moles va posar sobre la taula la situació energètica actual, tant a Andorra com a la resta del món. Amb relació a aquest tema, el director general de FEDA va insistir en el fet que la societat necessita fer un gran esforç per aconseguir la reducció necessària d'emissions. "Sinó, estem avocats a efectes devastadors pels habitants del planeta" va advertir. Per aconseguir un canvi real, segons Moles, tant s'hi han d'implicar els professionals del món de la producció com els mateixos consumidors. "Hem de ser més responsables tant amb el consum d’energia com el d’altres sectors" va recalcar mentre assegurava que no hi ha una única solució per adequar la demanda a la producció. "Encara existeix la necessitat de desenvolupar diversos tipus d'energies, com les renovables" va recordar.   

Pel que fa al context actual, Moles va insistir en el fet que, donats els nostres endarreriments en matèria de canvi climàtic i sostenibilitat, l'esforç que haurem de fer cada vegada és més alt. "Existeix la necessitat d'uns esforços immediats. En cas contrari, ens veurem avocats a un escenari problemàtic" va deixar clar tot mostrant un gràfic en què es relacionava el consum de combustibles fòssils i l'augment desbocat de la temperatura al planeta que es produïrà els propers anys si la situació no canvia. Un escenari en què, segons el gràfic facilitat per Our World in Data, les temperatures podren augmentar, amb un periode de 100 anys, entre 2,5 i 2,9 graus centígrads si es mantenen les polítiques climàtiques actuals.

Després de les dues exposicions, ambdós ponents van llençar diverses qüestions al públic per encetar el debat. En aquest sentit, públic i convidats van reflexionar sobre diversos temes relacionats amb l'energia com ara el fet de plantejar-se si la nostra societat està preparada per a funcionar cap a un futur on tot sigui elèctric, si a títol individual estem disposats a instal·lar plaques solars als nostres terrenys o bé si els comuns haurien de disposar de la seva part de panells.

Per altra banda, els conferenciants també van plantejar als participants el debat sobre si és un bon moment per a comprar un cotxe elèctric degut a la visió dels preus de l'electricitat juntament amb l'augment dels costos del petroli. "Els cotxes tal com els coneixem -amb motor de combustió interna- es retiraran l'any 2035 a Europa. Tenim prou recursos naturals rars com el liti per alimentar les nostres flotes?" van preguntar també Moles i Sonnet. "No estem desplaçant el problema de la contaminació quan comprem un cotxe elèctric pel fet que també cal produir energia en una instal·lació nuclear o del carbó?" van afegir. Més enllà d'aquestes qüestions enfocades al futur, els participants propietaris d'un cotxe elèctric també van tenir l'oportunitat d'aportar el seu punt de vista respecte temes com ara el manteniment en general d'aquest tipus de vehicles.