Productes d'alimentació d'un supermercat.   (Foto: Arxiu ANA)
Indicadors

Les vendes de les grans superfícies al gener superen les de la prepandèmia

L'index general creix un 6% respecte al mateix mes de l'any anterior

Andorra la Vella.- L'índex general de vendes de les grans superfícies comercials va augmentar un 6% al gener respecte al mateix mes de l'any anterior, segons les dades del departament d'Estadística. Si es desglossa aquest índex en productes alimentaris i la resta, tenim que alimentació augmenta el 3,1% en comparació amb el mateix període de l'any passat. Pel que fa a la resta de productes, l'increment és d'un 8,6% respecte de la mateixa referència. Amb relació al gener del 2020, abans de la crisi sanitària, l'índex general de vendes a preus corrents presenta una variació positiva del 14%.

Si en tenen en compte les dades de les economies de l'entorn, tenim que la variació anual de l'índex general se situa per sota de la xifra d'Espanya. Per contra, les dades de França no estan disponibles aquest mes.

Pel que fa a les variacions intermensuals, l'índex general corresponent al gener experimenta una variació negativa del 32,1% respecte el desembre del 2022, tenint en compte que es tracta de les dades originals i que no descompten factors estacionals ni els efectes de calendari.

Quant a l'índex de vendes de les grans superfícies a preus constants, és a dir, un cop eliminat l'efecte dels preus, al gener ha caigut l'1,8% respecte al gener de l'any anterior. Pel que fa a l'índex de la categoria alimentació, cau el 9%, mentre que el relatiu a la resta de productes creix un 3,8% respecte al mateix període de l'any anterior. La magnitud dels índexs respecte de la mesura a preus corrents disminueix per l'efecte dels preus. En relació amb el gener del 2020, abans de la crisi sanitària, l'índex general de vendes a preus constants presenta una variació positiva del 2,4%.

També cal destacar que al gener les grans superfícies ocupaven un 2,8% més de persones que el mateix mes de l'any anterior, i que, en canvi, hi ha una lleugera davallada del 0,2% respecte el desembre del 2022. El 64,4% de les persones treballadores són dones i el 35,6%, homes, distribució que presenta una gran estabilitat durant els darrers dotze mesos. Si comparem les dades amb el mateix període de l'any anterior, podem veure que la proporció de dones ocupades en aquest tipus d'establiments cau un 0,5% al gener. D'altra banda, la proporció d'homes ocupats en les grans superfícies augmenta el 0,9% aquest mateix mes.

Finalment, cal destacar que la jornada laboral del personal ocupat en les grans superfícies comercials es distribueix entre el 93,1%, que treballa a temps complet, i el 6,9% restant dels ocupats, que gaudeix d'una jornada laboral a temps parcial.