Dilluns 20 de maig de 2024
|
02:04 H
El rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, presentant el catedràtic d'economia financera de la UPF, Oriol Amat, i el doctor en economia i gestor d'inversions, Daniel Lacalle.
El rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, presentant el catedràtic d'economia financera de la UPF, Oriol Amat, i el doctor en economia i gestor d'inversions, Daniel Lacalle. (Foto: M. R. )
La periodista cap de redacció d'economia de la Vanguardia, Elisenda Vallejo, durant la taula rodona 'Perspectives econòmiques:fredana o acceleració del creixement?'.
La periodista cap de redacció d'economia de la Vanguardia, Elisenda Vallejo, durant la taula rodona 'Perspectives econòmiques:fredana o acceleració del creixement?'. (Foto: M. R. )
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'.
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'. (Foto: M. F.)
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'.
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'. (Foto: M. F.)
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'.
Un moment de la taula rodona sobre 'startups' 'Intel·ligència artificial: la nova embranzida digital'. (Foto: M. F.)
El CEO i copropietari de Munich, Xavier Berneda, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'.
El CEO i copropietari de Munich, Xavier Berneda, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'. (Foto: M. R. )
El CEO i co propietari de Munich, Xavier Berneda, el director general d'Enrique Tomás, Enrique Tomás, i l'exambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'.
El CEO i co propietari de Munich, Xavier Berneda, el director general d'Enrique Tomás, Enrique Tomás, i l'exambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'. (Foto: M. R. )
El director general d'Enrique Tomás, Enrique Tomás, i l'exambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'.
El director general d'Enrique Tomás, Enrique Tomás, i l'exambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, durant la taula 'Estratègies empresarials valentes'. (Foto: M. R. )
Empresa

La Seu d'Urgell.- La 34a Trobada Empresarial al Pirineu ha continuat aquest divendres amb una jornada matinal en què s'ha continuat analitzant la temàtica del talent i el lideratge. El tret de sortida a la jornada matinal l'han donat el catedràtic d'economia financera de la UPF i vicepresident de la Xarxa Vives d'Universitats, Oriol Amat, i el doctor en economia i gestor d'inversions Daniel Lacalle, amb la taula rodona 'Perspectives econòmiques: frenada o acceleració del creixement?'. Amat ha manifestat que "estem en un moment de canvi i malgrat tot el que és nou és l'acceleració" amb què s'està donant i ha afegit que malgrat que estem en una època d'incertesa n'hem viscut altres de més incertes. L'expert ha pronosticat un "aterratge suau" per a l'economia espanyola i ha valorat que els riscos als quals ens enfrontem avui en dia poden ser també oportunitats. Per exemple, la crisi climàtica pot ser un avantatge per a les empreses que apostin per la sostenibilitat; la quarta revolució industrial "pot crear més llocs de treball que en pot destruir" i altres riscos com el teletreball, les discriminacions o l'emergència social també poden ser oportunitats, segons ha assenyalat. En definitiva ha conclòs que "si ho fem bé, creixerem".

Una visió no tan optimista és la que ha ofert Lacalle, que ha lamentat els "excessos de palanques" que tenen les empreses a Espanya i ha assenyalat un problema de productivitat o que "no s'estigui mirant suficientment a l'exterior". En aquest sentit, ha lamentat que la Unió Europea "no va bé" malgrat que s'hagi donat el "major estímul" fiscal i monetari de la història i ha destacat que el que està fallant és que s'està "mirant cap endins" en lloc de veure el que està passant en l'àmbit global. Lacalle ha alertat d'un "entorn molt complex" en el futur.

La irrupció de la intel·ligència artificial generativa
La intel·ligència artificial ha estat la protagonista de la segona taula rodona del matí. Així, sota el títol 'Intel·ligència Artificial: la nova embranzida digital', el cofundador i CEO de Zeleros, David Pistoni, el cofundador i CSO de Onalabs, Xavier Muñoz, la cofundadora i CEO de Venvirotech, Noelia Márquez, i el CEO de Woodea, Pablo Saiz, i el fundador i director de Robingood, Luis Font, han exposat les seves experiències amb relació a aquest camp. Una part de la informàtica que, tal com ha assegurat prèviament el director de Deloitte a Andorra, David Berruezo, "ha irromput de manera molt important els darrers mesos, sobretot pel que fa a la branca generativa", més popularment coneguda com a ChatGPT.

En primer lloc, Pistoni ha explicat el cas de Zeleros, una empresa que ha dissenyat a través de la IA un nou mitjà de transport sostenible hipotètic anomenat 'hiperloop'. Un tipus de tren en forma de tub que, com a alternativa als vaixells, trens, avions o automòbils, permetria desplaçar-se a velocitats molt altes ampliant el rang terrestre que actualment permeten les infraestructures ferroviàries.

Tot seguit, Muñoz ha presentat el cas d'Onalabs, una empresa enfocada a l'elaboració de dispositius mèdics que ha creat una tecnologia que permet monitoritzar els pacients a través de la suor. Una solució que controla els nivells de glucosa en sang de forma no invasiva i que ja s'està aplicant en l'àmbit de la medicina esportiva, per exemple, a través de pulsòmetres. "Tenim completament els esportistes monitoritzats" ha assegurat Muñoz. "Comencem a caminar cap on vol anar la medicina, que és la prevenció" ha afegit el CSO d'Onalabs.

Al seu torn, Márquez ha exposat la tasca que desenvolupa l'empresa Venvirotech, que es dedica a produir bioplàstics a partir de residus orgànics. Actualment, el negoci ja ha superat la fase de laboratori i es troba comercialitzant els seus productes. "A part de la reutilització estem contribuint a reduir el CO₂" ha destacat Márquez, qui ha apuntat que els productes de Venvirotech tenen el mateix preu que altres plàstics que es troben a hores d'ara al mercat.

Saiz, per la seva banda, ha explicat el cas de Woodea, una empresa del sector de la construcció que aplica la intel·ligència industrial a la fusta per a construir edificis sostenibles. "El nostre sector genera molts residus. Tenim una responsabilitat molt gran i ens hauríem de replantejar aquesta qüestió" ressaltava Saiz, qui ha assegurat que l'empresa utilitza únicament fusta ordenada a través de plans forestals que va ser sembrada fa més de 30, 50, 70 o 100 anys.

Finalment, Font ha presentat el cas de Robingood, una empresa inspirada en el projecte garrotxí de La Fageda que ofereix feina a persones amb risc d'exclusió social. "Penso que les empreses que no s'uneixin a la lluita a favor del medi ambient quedaran excloses del mercat" ha apuntat Font mentre afegia que "la gent hauria d'estar disparada a pagar una mica més per aquells productes que tenen un impacte positiu".

Apostes valentes
Xavier Berneda, CEO - copropietari de Munich Sports i el director general d'Enrique Tomás, Enrique Tomás, han clos la jornada matinal amb la taula rodona 'Estratègies empresarials valentes'. Berneda ha explicat l'origen de l'empresa, que data del 1939, i la seva evolució, fins a l'actualitat en què el negoci continua creixent i ha fet un "salt molt important en facturació" i, a més, es plantegen fer també tèxtil. "Som diferents, no ens fixem en el que fa la competència", ha destacat Berneda, que ha detallat algunes accions fetes com una campanya de màrqueting a Madrid per posicionar la botiga que obrien. Pel que fa al model de negoci ha explicat que no tenen deute i tampoc franquícies i que les botigues físiques són pròpies. 

Al seu torn, Tomás ha destacat que va tenir "un somni" que era posar el pernil "al lloc que li corresponia" i ha detallat la feina que ha hagut de fer fins a consolidar l'empresa. La seva estratègia, ha defensat, és "fer-ho bé tots els dies" i ha reivindicat que "l'ingredient principal" que ofereixen a la seva empresa, més enllà del producte, és "l'amor". Tomás també ha destacat com durant la pandèmia va apostar per créixer. "Ser empresari és tenir l'obligació de ser optimista", ha asseverat, i ha afegit que un cop es pren una decisió cal "anar a mort" fins al final. En la seva exposició Tomás ha manifestat, també, que "el futur de l'alimentació és el 'delivery'" i que el seu grup aposta per aquesta branca de negoci.