Dissabte 27 d'abril de 2024
|
10:04 H
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca (Foto: M. P.)
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca (Foto: M. P.)
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca
La tercera taula del 'Work On Andorra' moderada pel director de l'ANA, Arnau Colominas (esquerra) i que ha comptat amb el director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca (Foto: M. P.)
Internacional

Andorra la Vella.- La tercera de les taules de la primera edició del 'Work on Andorra' s'ha centrat en la imatge que el Principat projecta a nivell internacional. Moderada pel director de l'Agència de Notícies Andorrana, Arnau Colominas, ha comptat amb la participació del director general d'Andorra Turisme, Betim Budzaku, el director general del Grup Pyrénees, Sergio Romero, l'empresari, fundador i expresident executiu d'Hotelbeds, Joan Vilà, i el president de l'FC Andorra, Ferran Vilaseca.

El diagnòstic en què han coincidit els quatre ponents és la necessitat d'establir una estratègia de país per veure cap on ha de virar l'economia andorrana al llarg de la dècada vinent. Vilaseca ha apuntat que "Andorra està en un moment dolç de creixement; ha canviat molt respecte com era fa anys endarrere". Romero ha reafirmat les paraules, ja que ha destacat que "és un país d'oportunitats brutals, però cal una estratègia per veure on volem ser els pròxim 5, 7 o 10 anys". En la mateixa línia, Budzaku ha posat sobre la taula la necessitat d'aquesta estratègia per tenir "un creixement ordenat" i evitar que es generin moviments de turismofòbia. Per a Vilà, és imprescindible "fer una aposta per altres mercats i que venint la mateixa quantitat de turistes hi hagi un 30 o 40% més d'ingressos" i per això "cal una planificació a 10 o 15 anys vista".

Abans d'arribar a aquestes conclusions, els quatre integrants de la taula han fet una radiografia de com ells creuen que Andorra es projecta a l'exterior. El primer a obrir foc ha estat Vilà, que ha afirmat que "la imatge que es transmet fora té moltes capes, com una ceba. En aquest sentit canvia molt en funció de si qui la valora és algú espanyol o francès, o de més lluny. Com més desconeixment del país, més fàcil és poder caure en els tòpics històrics". El director general d'Andorra Turisme ha afegit que "el coneixement de la marca ha augmentat molt en els darrers anys, però la notorietat no tant" apuntant al fet que "l'evolució del país en els darrers anys on s'han deixat endarrere estigmes com el del paradís fiscal han estat crucials per millorar la imatge".

Al seu torn, Romero ha estat més crític i ha llençat una pregunta "perquè ve la gent?" després de repassar l'històric reclam dels preus que ha tingut el Principat i que, segons ell, "ja no és tal reclam". No obstant això, ha ressaltat la importància del turisme, especialment del de muntanya i ha apuntat que l'assignatura pendent és "la millora del servei. Perquè a mateixos preus, hem de retenir els clients oferint un millor servei". Vilaseca ha ressaltat l'aposta per l'esport que ha fet el país i ha indicat que l'FC Andorra, com altres entitats del país, podia fer de tractor per al desenvolupament d'aquesta estratègia. El president del club tricolor ha contradit Gerard Piqué i ha apuntat a la continuïtat del club al país, tot dient que "esperem que sí. Nosaltres tenim la voluntat de fer un projecte de país, i això no ho pot fer una entitat sola, cal que hi hagi la col·laboració de tothom".

Per què Andorra?
Una altra de les qüestions que s'han posat sobre la taula ha estat perquè triar Andorra per instal·lar un negoci o traslladar-s'hi a viure. En el ca de Vilà "per mi la decisió va ser molt senzilla. Buscava un canvi de vida, després de molts anys de viatjar i treballar molt; Andorra m'oferia la tranquil·litat necessària, la seguretat i també poder viure en la meva llengua i la meva cultura". "L'esquí és un gran reclam, però si escalem els números, només el 21% de la gent que ve a l'hivern esquia, i si agafem el valor de tot l'any és el 7%" ha dit Budzaku, que ha afegit que "el creixement que hem tingut sense perdre l'ADN propi és el tret que ens fa diferencials".

En el seu torn, Romero ha mantingut el seu punt de vista més crític, i ha indicat que per mantenir l'afluència de turisme associat a les compres "cal una planificació comercial". Sota el seu criteri "cal una oferta més variada i no tenir 20 establiments que són pràcticament iguals" més que no pas fer estratègies de preus baixos. Ha posat l'exemple de les superfícies d'alimentació que "han doblat els metres quadrats en els darrers anys i la població no ha crescut en el mateix percentatge". Finalment, Vilaseca ha assenyalat l'esport com a "catalitzador i que ajudarà a evolucionar la marca Andorra, ja que posiciona el país i el posa al mapa". En aquest sentit, ha parlat del creixement en "futbol, però també en el bàsquet, que està a la màxima categoria, a banda de l'esport tradicional, l'esquí, o el rugbi" i ha considerat un encert el fet de portar grans esdeveniments com la Vuelta o les finals de la Copa del Món d'esquí alpí.