Dimecres 29 de maig de 2024
|
22:33 H
La cofundadora de The Clueless, Diana Núñez, d'esquena, i la CM Sofia Novales, treballant amb la imatge d'Aitana López, la model feta per IA, en les pantalles.
La cofundadora de The Clueless, Diana Núñez, d'esquena, i la CM Sofia Novales, treballant amb la imatge d'Aitana López, la model feta per IA, en les pantalles. (Foto: The Clueless)
La redacció de l'agència treballant en posts de la model feta per IA Aitana López.
La redacció de l'agència treballant en posts de la model feta per IA Aitana López. (Foto: The Clueless)
La CM Sofia Novales fent els darrers retocs a una publicació de la model feta per IA, Maia Lima.
La CM Sofia Novales fent els darrers retocs a una publicació de la model feta per IA, Maia Lima. (Foto: The Clueless)
Edició d'una de les imatges generades per IA de Maia Lima.
Edició d'una de les imatges generades per IA de Maia Lima. (Foto: The Clueless)
Innovació

La industrialització de la influència

Andorra la Vella.- La intel·ligència artificial ha arribat per quedar-se. No és un d'aquells focs d'encenalls que de tant en tant surten en el món digital sinó que la seva vigència durarà lustres, qui sap si decennis. En aquest nou paradigma creat per algoritmes que creen, pensen i qui sap si algun dia sentiran, les noves vies de negocis s'obren a la mateixa velocitat que la IA es desenvolupa. Almenys, això és el que van pensar la Diana Núñez i el Rubén Cruz quan van fundar 'The Clueless' la primera agència de influencers basada en models creades mitjançant la intel·ligència artificial. "Fa uns anys ja que ens dediquem a totes les peces de comunicació per part de les marques, des de pàgines web, identitat, publicitat, llibres, revistes, i algun cop també hem treballat a xarxes socials i llavors va aparèixer la intel·ligència artificial. Nosaltres no la vam veure com una amenaça i la vam decidir incorporar al nostre dia a dia i veure com la podíem fer servir per rebaixar costos" relata Núñez

"Sens va ocórrer la idea de generar perfils, no només fotos de persones, sinó perfils de models influencers que puguin oferir aquest servei de publicitat d'una manera més econòmica i immediata. I a partir d'aquí vam començar a crear el que et dic perfils en base a que hi havia de tendències" afegeix la cofundadora de l'agència. I és aquí on van néixer l'Aitana López (@fit_aitana), que compta amb gairebé 100.000 seguidors en quatre mesos de vida i la Maia Lima (@limaiaaa). Sovint es llegeixen crítiques a les xarxes socials, ja que suposats influenciadors o creadors de tendència s'adrecen als establiments reclamant menjar o dormir de franc a canvi de fer "publicitat" dient que ells han estat allí; altres que tenen unes peticions dignes dels camerinos d'un concert de Beyonce o d'un set de rodatge amb Jennifer López. "Amb les models virtuals això desapareix. Amb l'Aitana i la Maia, per exemple, no hi ha capricis, ni bitllets d'avió ni estades gratis per la gent que les acompanya. És una publicitat directa" diu Núñez. La mateixa 'influencer' pot fer campanyes arreu del món sense sortir del despatx de Barcelona tot convertint la creació de contingut en un procés 'industrialitzat'.

La hipersexualització
Una de les principals crítiques que ha rebut 'The Clueless' ha estat la hipersexualització de les seves models, especialment de l'Aitana. Però segons Diana Núñez "al final, la IA beu del que ja existeix per crear aquestes imatges. I és indubtable que el sector de les influencers, de les xarxes socials, del gaming i del fitness, el 90% de fotos que hi apareixen acaben sent d'aquest estil; l'Aitana només és un reflex d'això". En la mateixa línia ha indicat que "estem treballant igualment en altres perfils; un noi, una model curvy, cossos més normatius... volem mostrar tots els perfils que té la societat, no només noies de físics difícilment reproduïbles". D'aquesta manera, ells plantegen setmana a setmana què farà l'Aitana en els set dies vinents. De moment, la rendibilitat és força bona i la model feta per IA genera entorn a 4.000 euros al mes.

Inevitablement, l'atractiu físic de l'Aitana ha deixat una allau de comentaris en les seves xarxes socials. "Nosaltres ho posem en els perfils que és una imatge creada per IA, però la gent no llegeix; és un problema de la societat que tenim" afirma Cruz, que destaca que "en qualsevol dels missatges que contesta la nostra CM, explicitem que és una model creada per IA". No obstant això, ambdós afirmen que "hem rebut missatges de gent que sí, que li agrada molt i la vol conèixer; però sempre explicitem que és un perfil fet per intel·ligència artificial". De moment, la gestió de les xarxes socials de les dues models va a càrrec de la CM de l'agència, Sofia Novales, que s'encarrega de mostrar el dia a dia que farien. "Les fotos dels menjars, per exemple, són fotos reals, que fem nosaltres mateixos" apunta Núñez.

El següent pas
"M'agradaria veure l'Aitana fent vídeos de Tik Tok" apunta Cruz, al que Núñez afegeix que "estem treballant per poder-la dotar de moviment, que faci vídeos, que parli; cap aquí és on volem anar". En aquest sentit 'The Clueless' es desmarca del que ja s'està fent que és agafar vídeos de gent real i incrustar-los les noves imatges fetes per IA. "Això no ho volem fer, perquè no és legal; el que volem és crear tot el vídeo, tot el moviment des de zero, sense que hi hagi la base d'un vídeo fet per sota" deixa clar la cofundadora. A més a més, destaquen que "no volem quedar-nos únicament en la imatge superficial, sinó que volem aprofitar aquesta influència que poden tenir per poder aportar valors a la societat. Crear diferents perfils que es puguin enfocar en opcions diverses i contribuir a fer un món millor".