BArtumeu Gabriel, director general d'Autocars Nadal, dona el premi al guanyador del concurs, David Reis. (Foto: Autocars Nadal)
Mobilitat

L'enquesta als usuaris de la línia 1 i del bus exprés revela que la gratuïtat del transport públic fa augmentar un 20% els usuaris

S’incrementa en un 6% el grau de satisfacció del servei respecte l’any anterior

Andorra la Vella.- Una de les principals conclusions de l'enquesta feta per Nadal Grupo Julià entre els usuaris de la línia 1 i del bus exprés interurbà entre Escaldes-Engordany i Sant Julià de Lòria és que l'abonament gratuït amb viatges il·limitats per tot el territori andorrà ha incrementat el nombre d'usuaris d'aquestes línies en un 20%, seguint la tendència de l'any anterior.

Un 81% dels enquestats (8 de cada 10) afirmen fer servir menys el vehicle privat des que existeix el bitllet gratuït, mentre que el percentatge restant no n'han reduït el seu ús per motius diversos. Aquestes dades posen en evidència que la gratuïtat del servei continua tenint un efecte molt destacable sobre els hàbits de mobilitat dels residents a Andorra, substituint l'ús del vehicle privat (diàriament o puntualment) pel transport públic.

Força enquestats consideren que utilitzar el transport públic és un estalvi econòmic i també una comoditat, ja que no pateixen pels maldecaps de trobar aparcament, especialment ara que cada cop es disposen de menys places al país. També exposen que és positiu per al medi ambient. En consonància amb això, 9 de cada 10 enquestats fan servir l'abonament mensual amb viatges il·limitats, mateixa xifra de l'any anterior.

El 86% dels usuaris enquestats (un 6% més que el 2022) esmenten estar satisfets amb el servei ofert. Els comentaris de millora estan principalment relacionats amb la puntualitat de la línia L1, fet sobre el qual Bartumeu Gabriel, director general d'Autocars Nadal, esmenta: "És un recorregut que es realitza per zones conflictives a nivell de circulació, on ens trobem embussos deguts a cotxes mal estacionats, i també a causa de l'alta ocupació de la via en hores punta i en temporada alta".

Pel que fa a la demanda d'incrementar del nombre d'autobusos a les hores de sortides escolars, Bartumeu aclareix que el Govern ja posa un reforç acordat amb transport escolar, tot i que els joves opten per fer servir també la línia interurbana.

Els motius de satisfacció donats són la puntualitat, l'amabilitat dels conductors, la conveniència de les parades, la netedat dels vehicles, la comoditat, que els vehicles són bons i que el viatge és gratuït. Curiosament, moltes de les causes d'insatisfacció són coincidents: els enquestats es queixen de les freqüències de pas, que es consideren insuficients, particularment en hores punta i els caps de setmana, del fet que els autobusos van plens i que a vegades han d'esperar al següent per poder pujar.

L'enquesta de satisfacció als usuaris de les línies L1 i bus exprés de transport públic es va dur a terme entre el 20 i el 26 de novembre mitjançant dos canals: d'una banda, una enquestadora, i de l'altra, amb un codi QR imprès a l'interior dels autobusos. L'han respost un total de 340 persones.

Per incentivar-ne la participació, Autocars Nadal sortejava un 'smartwatch' entre els usuaris que responguessin l'enquesta, premi que ha recaigut en David Reis, resident de Sant Julià de Lòria.