Dissabte 05 d'octubre de 2024
|
12:45 H
Un avió a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell.
 
Un avió a l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell.   (Foto: Arxiu ANA)
Mobilitat

El Govern treu el concurs per a la continuïtat de les línies a Palma i Madrid

Andorra la Vella.- El Govern "fa un pas més" per "assentar" la línia aèria a Madrid i per avaluar que la línia a Palma sigui una ruta habitual des de l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell. D'aquesta manera, ha decidit treure un concurs internacional per a la concessió d'una contribució econòmica per al manteniment de les rutes aèries d'aquestes dues ciutats espanyoles. Pel que fa al cas de Palma la voluntat és que hi hagi una línia a partir d'aquesta tardor i durant tot el 2025 i pel que fa al cas de la de Madrid el concurs preveu l'ajuda per donar-li continuïtat a la que ja existeix.

D'aquesta manera, i entrant al detall, el concurs publicat aquest mateix dimecres al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra (BOPA) preveu que l'explotadora aèria que guanyi el concurs hagi d'oferir, a partir de la tardor, vols regulars que connectin amb Palma amb un mínim de dues freqüències setmanals. L'aportació, per part del Govern, màxima per al període comprés entre la tardor i finals d'any, es preveu de 220.000 euros, que podrà ser menys en cas que l'afluència de passatgers sigui elevada, tal com ha concretat el ministre portaveu, Guillem Casal.

De forma paral·lela, i en el mateix concurs, el Govern també licita les aportacions econòmiques per allargar la ruta que connecta amb Palma, així com la que connecta amb Madrid –que finalitza el contracte aquest 2024– durant tot el 2025 i per un període total de dos anys, ampliant així les adjudicacions que es feien fins ara que eren anuals. L'empresa guanyadora del concurs ha de proposar dues freqüències setmanals, com a mínim per a les dues connexions, i en el cas de Madrid com a mínim els divendres i diumenges. La ruta aèria que connectarà tot el 2025 amb Mallorca es desenvoluparà, encara, en forma de prova pilot per identificar els moments de l'any amb més i menys demanda. L'executiu ha previst una partida d'1,6 milions per als dos enllaços (800.000 euros per a cadascun) una quantitat econòmica que pot disminuir en funció de l'afluència de les rutes, segons ha volgut emfasitzar el ministre portaveu.

La convocatòria pública es fa internacionalment, vist que no existeix cap línia aèria autoritzada al país que pugui dur a terme els serveis previstos. Les companyies aèries interessades tenen temps fins al 8 d'agost per presentar una oferta.

Sobre la possibilitat que hi hagi més freqüències, Casal ha fet notar que el concurs només estableix un mínim i que, per tant, els licitadors poden presentar més enllaços si ho creuen convenient. I quant a una tercera línia amb alguna altra ciutat, ha reivindicat que ara "es fa un pas per assentar" la connexió a Madrid i també per la línia de Palma, que ha "funcionat molt bé" fins al punt que l'executiu no ha hagut de fer cap aportació. Ha afegit, però, que avaluar més connexions està sobre la taula així com les millores tècniques necessàries a l'aeroport per fer-ho possible.

Qüestionat sobre les xifres dels dos vols que ja han operat a l'aeroport, ha recordat que la línia de Palma ha comptat amb 2.594 passatgers, amb una ocupació mitjana del 70%, un pic del 94% i que el mes de febrer va tenir una ocupació del 81%. Pel que fa a la de Madrid, aquest hivern ha tancat amb 3.700 passatgers, amb una ocupació mitjana del 54%, un pic del 92% i un mes de febrer amb una ocupació del 69%.