Andorra la Vella.- La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d'Andorra ha presentat aquest dimecres l'observatori del comerç, tres estudis que han de servir per ajudar els comerciants a millorar el sector i l'oferta que ofereixen. Dels informes es desprèn que des del 2015 ha augmentat la presència de botigues amb marca de fabricant o franquícies; o que el 90% dels visitants van comprar durant la seva estada el país durant aquesta primavera.
"La nostra idea és ajudar el sector a tenir dades fiables perquè puguin tenir aquests punts de reflexió", ha afirmat la directora de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, Sol Rossell. La cambra vol que els establiments puguin veure quines són les tendències dels consumidors i quines oportunitats de negoci es poden obrir en el país. És per aquest motiu que els estudis seran públics i es poden consultar a la seva pàgina web. Amb aquests informes el que es pretén és "poder crear un model comercial que sigui bo per a tothom", ha declarat Rossell.
L'empresa Intueri Consulting ha analitzat l'evolució del comerç urbà en el país des del 2015 fins al 2024 mitjançant l'avaluació de 2.262 establiments, dels quals 979 són comerços. Les conclusions que s'extreuen d'aquest treball és que durant aquest període hi ha hagut una tendència d'adquirir més metres quadrats de superfície comercials; han aparegut nous operadors, ja que ha augmentat la presència de les botigues amb marca de fabricant i franquícies; hi ha hagut més polarització comercial; ha incrementat la varietat de l'oferta gastronòmica; o que l'experiència urbana ha millorat per les intervencions urbanístiques realitzades pels comuns. Aquests indicadors fan referència bàsicament als principals eixos comercials del país, que són les parròquies centrals i el Pas de la Casa, pel qual suposa el 78% de les compres que es produeixen en el coprincipat. Pel que fa a la resta de parròquies es desprèn que ha disminuït el comerç, però, per contra, ha proliferat el sector de serveis.
La directora d'Intueri Consulting, Maria Segarra, ha explicat que el client valora l'espai, l'experiència i la seguretat quan va de compres. En aquest sentit, ha defensat que és important oferir una bona experiència davant la competència que pot haver-hi en altres ciutats d'altres països. "Si hem d'esperar que la gent ens pugi perquè estem fent una proposta diferencial d'oferta, això és cada vegada més difícil per tots els destins comercials. La gent compra quan té temps lliure, quan està relaxat", ha remarcat Segarra. La directora d'aquesta consultoria també ha assegurat que és positiu l'intent de portar clients amb un poder adquisitiu alt i ha posat de manifest que hi ha petits intents d'oferir una oferta més diversificada i prèmium i que això s'ha de mantenir "en aquesta línia perquè les propostes diferenciades i singulars hi són i tant de bo n'hi hagi més, aquí és on hem intentat que l'estudi serveixi per obrir els ulls", ha esmentat l'especialista.
D'altra banda, Andorra Recerca i Innovació (AR+I) s'ha encarregat d'analitzar la demanda mitjançant una enquesta elaborada al maig d'aquest any. En aquest cas, l'estudi mostra que el 90% dels visitants van comprar durant la seva estada al país. També indica que la despesa diària dels turistes és de 190,30 euros, mentre que la dels excursionistes és de 107,30, de mitjana. La intenció és anar recopilant dades en diferents temporades estacionals per poder-les comparar i treure'n conclusions, ja que va "canviant el perfil del turista", ha asseverat Joan Micó coordinador de l'àrea de Sociologia de l'AR+I.
En un dels documents s'hi ressalta que el 74,6% de les persones enquestades recomanaria venir de compres al Principat. Amb aquestes dades, la directora de la Cambra ha detallat que el sector comercial d'Andorra continua "sent un pilar", tot i que està "madur perquè hi ha molta afectació de compra en línia". Entre els articles més adquirits hi ha els productes de vestimenta no esportiva amb el 38,7%; seguits pels de perfumeria, amb el 38,1%; el tabac, 32% i alimentació i begudes sense alcohol amb un 22,7%.