Andorra la Vella.- El 2024 hi va haver un total de 785 intervencions del SICC per violència domèstica i de gènere. Es tracta d'un 7,6% menys que l'any 2023. Segons el departament d'Estadística del Govern, més de dos terços d’intervencions van ser a causa de problemes en l’àmbit domèstic (72,9%), seguit de conflictes deguts a la custòdia de menors amb un 18% del total. Els casos de violència domèstica van suposar un 5,4% de les intervencions i els de violència de gènere un 3,7%.
El nombre d’infraccions en l’àmbit domèstic registrades l’any 2024 ha disminuït a 141, el que significa un decreixement del 7,2% enfront de les 152 infraccions del 2023. El tipus d’infracció més comú van ser les agressions físiques amb un 43,3% del total.
Quant al nombre de detencions per imputació d’infraccions d’àmbit domèstic, l’any 2024 se'n van efectuar un total de 60, un 9,1% més en comparació a l’any 2023. Més de dos terços de les detencions efectuades van ser per casos de violència física (75,0%). En aquest sentit, es van detenir a 45 persones per violència física, dues per violència psíquica, deu persones per violència física i psíquica, i tres detencions per temptativa homicidi o assassinat el 2024. Precisament, del 2020 al 2023 no es va efectuar cap detenció per temptativa d'homicidi com tampoc per assassinat.
Segons el departament d'Estadística, la major part dels detinguts són residents del país, un 81,7%, mentre que la resta són no residents, el 18,3%. Si s’analitzen les detencions per sexe de la persona detinguda, el 76,7% van ser homes, mentre que el 23,3% dones. El 2024 els agents van detenir un total de 46 homes, quatre més que el 2023. Pel que fa a les dones, l'any passat en van ser arrestades 14, una més que el 2023.
El grup d’edat en el que s’han efectuat un major nombre de detencions és el comprès entre els 30 i els 39 anys amb un 40% del total de les detencions, seguit del grup d’entre 40 a 49 anys amb un 25% del total.
L’any 2024 es van reportar un total de 55 infraccions en l’àmbit domèstic. La majoria són degudes a agressions físiques (35). Aquestes infraccions van suposar la detenció de 23 persones. La majoria dels detinguts (20) van ser per violència física. Per sexe, es van arrestar 14 dones i 9 homes, la majoria compresos entre els 18 i els 21 anys i dels 30 als 39 anys (26,1% en ambdós casos). Només 3 de les 23 persones van ser no residents.
Pel que fa a les infraccions per violència de gènere, l’any 2024 es van registrar un total de 86, gairebé la meitat degudes a agressions simultànies, tant físiques com psíquiques. Aquestes infraccions van suposar la detenció de 36 homes. La majoria dels detinguts, 24 van ser per violència física. La franja d’edat més comuna és entre 30 i 39 anys i 28 eren residents, per 8 que no ho eren.
Correcció: La policia ha informat que les detencions per homici o assassinat van ser per temptativa. L'any 2024 no hi va haver cap homicidi ni assassinat.