Dimarts 01 de juliol de 2025
|
05:28 H
La doula de la mort Amlangi.
La doula de la mort Amlangi. (Foto: Amlangi)
Speaker's Corner

Ser més conscient de la vida parlant de la mort

La doula de la mort explica que no només s’ha de saber com es vol morir, sinó també com es vol viure      

Andorra la Vella.- La mort sol ser un dels temes més tabús en les converses quotidianes, tot i que és allà on tothom, sense excepció, arribarà. De fet, quan més es parla de la mort, "més consciència i informació tens sobre la teva vida", assegura la doula de la mort Amlangi, impulsora del 'Death Cafè' o cafè de la mort a Andorra. Justament, aquesta creença sobre tots els beneficis que comporta poder mantenir converses de la mort l'ha portat a fer el cinquè cafè de la mort, el pròxim 19 de juny a les 18.30 hores, al cicle de conferències Speakers'Corner que realitza periòdicament l'hotel Roc Blanc.

Escoltar, respectar opinions i tenir un compromís de confidencialitat. Aquestes són les regles bàsiques per poder tenir un bon cafè de la mort i aprofitar de l'experiència al màxim. "És un espai lliure i obert on s'acull a les persones per parlar i indagar sobre la mateixa mort o de les morts en general. Es crea un espai segur i horitzontal" explica Amlangi. Un espai que, si bé es va crear l'any 2004 a Suïssa, al país és relativament nou. Tanmateix, amb l’impuls de la doula de mort que els organitza, la idea és anar creant, a poc a poc, "una nova cultura de la mort". "Hem de parlar-ne més, reflexionar i pensar-hi, perquè és sobirà tornar a la mort. D’alguna manera, no cal que ens ensenyin a néixer i a morir, és quelcom que tots i totes farem de totes totes. Ens recorda que abans la gent moria a casa, i es tenia cura de la persona i del seu cos fins a l’últim moment, ara està tot molt medicalitzat", reflexiona.

En aquest sentit, Amlangi afirma que la mort no ha de ser "ni un estigma ni una por", sinó "un canal transformador per plantejar-te coses noves, no només sobre com vols morir, sinó també sobre com vols viure". La frase "mors com has viscut" cobra més força que mai en aquesta situació perquè, quan s'arriba a tenir consciència de la mort, les persones poden arribar a atrevir-se i animar-se davant situacions que abans potser li produïen por "Tothom passarà per la mort, però es té molt tapat i amagat. Se’n parla tan poc que, curiosament, agafa per sorpresa una cosa que es coneix internament", recalca. Així doncs, la doula de la mort anima a tothom, sense importar edats o moments de la vida, a poder acudir a un cafè de la mort, ja que "s'ha de recordar que la mort és una mestra de vida".

Notícies relacionades