Andorra la Vella.- "Andorra no té previst impulsar la creació d’un registre andorrà de matriculació d’aeronaus per a aparells de menys de tres tones, ja que centrar-se en aquesta mida d’aeronaus en limitaria l’abast i el potencial per als propietaris andorrans". D'aquesta manera dona resposta el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, a la proposta plantejada des d'Andorra Endavant. En una bateria de preguntes formulades per la presidenta del grup parlamentari, Carine Montaner, Forné detalla que el registre que està desenvolupant el Govern s’està dissenyant "amb la voluntat d’oferir una opció competitiva i segura per a aeronaus de diverses categories, incloent-hi jets corporatius i altres aparells de més pes a l’enlairament que tres tones, amb ple compliment dels estàndards internacionals i un enfocament en la seguretat, la credibilitat i el rigor administratiu". També es posa en relleu que actualment la creació del registre es troba "en la fase de culminació de la documentació".
Des de l'executiu es descarta fer servir l'exemple de Malta per crear aquest registre, ja que recorden que es tracta d'un país europeu que a més està integrat a l'agència EASA i, per tant, aquest model "no es pot considerar directament extrapolable" a Andorra. En aquest sentit, es posa en relleu que Andorra no disposa actualment d’un aeroport internacional en territori nacional, i qualsevol aeronau registrada "hauria d’operar en l’àmbit europeu mitjançant règims d’importació temporal o definitiva, i addicionalment mitjançant acords bilaterals específics que requeririen negociació i reconeixement mutu". Aquestes condicions, argumenta el secretari d'Estat, poden representar "una limitació operativa o econòmica" per a determinats operadors, especialment en el cas de l’aviació comercial.
Es detalla en la resposta a les preguntes de Montaner que el projecte en el qual es treballa "es nodreix de l’experiència de registres internacionals reconeguts que han sabut construir entorns de confiança i seguretat jurídica". L’objectiu és que la matrícula andorrana "sigui percebuda amb normalitat i confiança dins el sector", i assegurar que no representi cap obstacle per a l’operació de les aeronaus ni per a la seva valoració en el mercat internacional. Això inclou, afegeix, la implementació d’un "sistema de supervisió tècnica rigorós i de qualitat", que permeti complir les responsabilitats del país com a estat de registre, especialment en matèria de seguretat operacional, manteniment i validació de l’aeronavegabilitat. Finalment, el projecte s’està desenvolupant tenint molt present el context internacional i el marc de relacions amb els estats veïns.
També es posa en relleu que no s’han realitzat estudis específics recents orientats a quantificar els ingressos que podria generar un registre d’aeronaus andorrà, però sí que es disposa d’un document intern relatiu a les tarifes que s’aplicarien basades en un 'benchmarking' amb altres països amb diferents models d’operació. En aquest sentit, es deixa palès que en molts països "gran part" dels ingressos recaptats es destinen a cobrir els costos de funcionament del mateix registre. Així, s'afegeix que "la creació d’un registre andorrà d’aeronaus pot esdevenir una eina útil de projecció internacional si es construeix sobre una base sòlida de validesa jurídica i operativa" i, precisament, s'incideix que aquestes són les qüestions en les quals es treballa des de l'executiu. A més es defensa que el potencial s'incrementa si es fa en el marc d'una estratègia més global, per crear un ecosistema aeronàutic que inclogui serveis com manteniment, formació especialitzada o innovació tecnològica.
Quant a les funcions, accions i resultats de la feina de Guillem Santacreu per les quals també demana la presidenta del grup parlamentari Andorra Endavant, Forné detalla que el desenvolupament normatiu en matèria d’aviació civil no ha estat assumit de forma individual per Santacreu, "sinó per un equip tècnic del departament de Transports". "La seva tasca ha consistit, des de la seva incorporació, a aportar coneixement tècnic i assessorament dins d’un marc col·lectiu de treball", es posa en relleu. I també s'explica que a banda de l'assessorament quant al registre ha dut a terme altres tasques com l'estructuració de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana. A més, ha treballat en la resta d’iniciatives aeronàutiques del Govern, en qualitat d’assessor, com ara el desenvolupament d’infraestructures heliportuàries, l’estructuració de concessions o la valoració de potencials projectes nacionals relatius a l’aviació. "En definitiva, Santacreu sempre ha estat àgil i efectiu amb la feina que se li ha encomanat, i si es mira el benefici en relació amb el cost, cal dir que ha satisfet les necessitats amb escreix", valora el secretari d'Estat de Transports al mateix temps que argumenta que una estructura funcionarial completa d’aviació "hauria devorat una gran quantitat de recursos humans".