Dijous 30 d'octubre de 2025
|
22:49 H
El secretari d’Estat de Transició Energètica, David Forné, el delegat del Govern d'Espanya a Catalunya, Carlos Prieto, el president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, i el director d'Aeroports Públics de Catalunya SL, Jordi Candela.
El secretari d’Estat de Transició Energètica, David Forné, el delegat del Govern d'Espanya a Catalunya, Carlos Prieto, el president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, i el director d'Aeroports Públics de Catalunya SL, Jordi Candela. (Foto: )
El públic durant la taula rodona.
El públic durant la taula rodona. (Foto: M. R. )
El vicepresident de l'EFA, Daniel Aristot, durant la celebració del cicle.
El vicepresident de l'EFA, Daniel Aristot, durant la celebració del cicle. (Foto: M. R. )
El cap de Govern, Xavier Espot, durant el discurs de cloenda.
El cap de Govern, Xavier Espot, durant el discurs de cloenda. (Foto: M. R. )
Empresa

L’aeroport de la Seu busca l’excel·lència amb una aposta per la col·laboració públic-privada

El president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, ha proposat aquest dimecres, en el marc de la seva intervenció a una taula rodona del XXVIè Cicle de l’Empresa Familiar Andorrana, que una possible solució per donar un nou impuls a l’aeroport Andorra-la Seu seria apostar per una major col·laboració público-privada.

Andorra la Vella.- El president de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Daniel Armengol, ha proposat aquest dimecres, en el marc de la seva intervenció a una taula rodona del XXVIè Cicle de l’Empresa Familiar Andorrana, que una possible solució per donar un nou impuls a l'aeroport Andorra-La Seu seria apostar per una major col·laboració público-privada tant per ampliar les línies comercials com per millorar els vols privats. “Potser estem parlant d’externalitzar part de la gestió o de poder participar en els òrgans de govern del mateix aeroport, perquè contribuir d’una banda però tenir les dades de l’altra és important per al sector privat. Si tot això s’emmarca dins d’un model global d’expansió de l’aeroport i tothom hi veu el seu paper, segur que els empresaris estaran disposats a contribuir econòmicament”, ha apuntat.

Per la seva banda, el secretari d’Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha expressat la seva satisfacció per l’evolució de l’aeroport, tot i que ha remarcat que ara cal portar-lo “a l’excel·lència”. En aquest sentit, ha coincidit amb Armengol que cal “posar-hi diners entre tots”. “No només ens hem de centrar en els hangars, sinó també en la millora dels serveis. Cal asseure’ns i trobar la millor solució público-privada, que el Govern recolzarà”, ha destacat mentre recordava que la infraestructura aeroportuària ha passat d’acollir 500 passatgers a gairebé 20.000 aquest any. "El que es necessita en aquest moment és col·laboració, buscar la millor fórmula entre tots, entre el sector privat i el sector públic, que faci de paraigua, que faci d’impuls, perquè aquesta col·laboració publicoprivada sigui més gran. Cal pensar més en gran, i amb línies més diàries des d’aquest aeroport" ha afegit. A més, Forné ha posat sobre la taula la idea de crear una companyia andorrana.

Durant la taula rodona, en què també hi han participat el delegat del Govern d’Espanya a Catalunya, Carlos Prieto, i el director d’Aeroports Públics de Catalunya SL, Jordi Candela, s’ha parlat d’un “moment dolç” en l’evolució de l’aeroport. De fet, Candela ha puntualitzat que la col·laboració entre governs, empresaris i inversors ha estat clau en la seva recuperació, i ha recordat que, des que es va posar en marxa el 2021 amb la primera línia a Madrid, la infraestructura aeroportuària ha passat d’un a divuit hangars. A més, darrerament, l’aeroport ha registrat un creixement d’aproximadament un 20% en passatgers i un 10% en operacions. “La valoració que fem és molt positiva. És un aeroport de muntanya, amb un creixement limitat a causa de l’orografia, ja que estem en un altiplà, i ara estem planificant una expansió per facilitar la inversió en més hangars” ha explicat Candela, qui ha avançat que, pel que fa a l’expansió de rutes, aquesta es preveu més orientada cap al nord que cap al sud. “Probablement Niça, per proximitat, tot i que és una destinació més estacional, i París, que pot ser una destinació natural. També hi ha altres ciutats franceses de mida mitjana, com Bordeus, però segurament Niça i París serien les opcions més raonables a considerar” ha afegit.

Candela també ha comentat durant la taula rodona que l’aeroport encara presenta algunes limitacions, com el fet que els vols nocturns només es poden realitzar en el marc dels vols comercials. “Són qüestions que es poden superar, i crec que es tracta d’anar consolidant els avenços tècnics. De fet, penso que la clau de l’èxit és que, de moment, hem assolit gairebé tot allò que havíem previst al començament” ha apuntat el director d’Aeroports Públics de Catalunya SL. Quant a aquesta qüestió, Candela, qui ha assegurat que la col·laboració publicoprivada li sembla una idea excel·lent, ha comentat que, si la demanda de passatgers ho justifica, continuaran col·laborant i apostant pel desenvolupament de l’aeroport.

Finalment, el cap de Govern, Xavier Espot, ha tancat l’acte amb un discurs de cloenda en què ha afirmat que "és un cas d’estudi veure com les tres administracions, des de les seves competències, han aconseguit tirar endavant aquesta infraestructura". A més, ha destacat que s’estan explorant noves connexions que podrien materialitzar-se en els propers anys i que cal “buscar la millor solució tècnica” de manera reflexionada, especialment si es plantegen iniciatives de major envergadura. “El futur d’Andorra està lligat a la capacitat d’atreure inversions, i l’aeroport hi té un paper fonamental” ha subratllat.

 

 

 

Notícies relacionades