"/> "/>
Dimarts 18 de novembre de 2025
|
09:33 H
Betim Budzaku, director general d'Andorra Turisme i David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació.
Betim Budzaku, director general d'Andorra Turisme i David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació. (Foto: I. M. )
David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació.
David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació. (Foto: I. M.)
David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació.
David Ledesma, director de màrqueting de Grandvalira, durant la presentació. (Foto: I. M.)
Actualitat

Grandvalira es fixa la xifra de 2,5 milions de dies venuts d'esquí si la previsió meteorològica és positiva

El director general d'Andorra Turisme, Betim Buzaku, i el director de màrqueting de Grandvalira, David Ledesma, han presentat aquest dilluns la temporada d'hivern a les pistes amb un increment en la inversió d'un 86% respecte a l'any anterior amb un total de més de 39 milions d'euros. Ledesma ha apuntat que 11 milions d'euros, un 28% de la inversió general, estarà exclusivament destinada a la neu de cultiu. "És un negoci absolutament meteorosensible i si les condicions de neu són bones la temporada anirà fantàsticament bé i si no tenim bones condicions meteorològiques ens tocarà reinventar-nos", ha advertit.

Andorra la Vella.- El director general d'Andorra Turisme, Betim Buzaku, i el director de màrqueting de Grandvalira, David Ledesma, han presentat aquest dilluns la temporada d'hivern a les pistes amb un increment en la inversió d'un 86% respecte a l'any anterior amb un total de més de 39 milions d'euros. Ledesma ha apuntat que 11 milions d'euros, un 28% de la inversió general, estarà exclusivament destinada a la neu de cultiu. "És un negoci absolutament meteorosensible i si les condicions de neu són bones la temporada anirà fantàsticament bé i si no tenim bones condicions meteorològiques ens tocarà reinventar-nos", ha advertit.

La presentació de temporada reforça la importància de la gestió intel·ligent, la producció de neu més eficient i les energies renovables, juntament amb nous serveis, infraestructures i un calendari esportiu d’alt nivell, així ho ha definit Ledesma en una temporada ambiciosa. Grandvalira ha detallat les novetats de la nova temporada posant un èmfasi especial en la digitalització de processos, la sostenibilitat i la modernització dels sistemes de producció de neu. La direcció del domini ha remarcat que aquestes línies estratègiques són avui “el centre de la competitivitat i la viabilitat del sector”, i que totes les inversions recents responen a la necessitat de tenir estacions més eficients, més verdes i més preparades per als reptes climàtics. "Si la meteorologia ens acompanya, la temporada començarà el dia 5 de desembre i s'allargarà fins al 6 d'abril. Aquest any són 122 dies d'explotació, una temporada més curta que la temporada anterior, que van ser uns 137 dies", ha explicat Ledesma.

Digitalització, gestió intel·ligent i control unificat

Una de les millores que més s'ha destacat és el reforç de la digitalització integral de les estacions. El nou centre de control energètic de Soldeu – El Tarter es converteix en un dels punts neuràlgics del canvi, centralitza en temps real dades de consum, producció, estat dels remuntadors, sistemes de neu de cultiu i condicions meteorològiques, i permet ajustar cada procés per reduir despesa i augmentar eficiència.

La digitalització també afecta la gestió de pistes i remuntadors, l’operativa de seguretat, l’obtenció i anàlisi de dades de fluxos d’usuaris i la coordinació amb els equips de producció de neu. L’objectiu és anticipar necessitats, optimitzar recursos i prendre decisions de forma immediata basades en informació actualitzada. “El consum energètic pot ajustar-se hora a hora segons la demanda, el fred disponible i la previsió meteorològica”, cosa que permet un estalvi significatiu i una operativa més sostenible.

En aquest sentit, la sostenibilitat s'ha alçat com clau. Ordino Arcalís continuarà sent una estació energèticament autosuficient gràcies a la central hidroelèctrica, que torna a generar més energia de la que consumeix en tota la temporada. Grandvalira incorpora el nou parc fotovoltaic del Funicamp, que cobrirà entre un 15% i un 20% del consum dels sectors Grau Roig i Pas de la Casa. Pal Arinsal també incrementa la seva capacitat d’autoproducció amb noves instal·lacions solars.

Sumant tots aquests recursos, Grandvalira Resorts situa la seva autosuficiència entre un 30% i un 40% de l’energia anual, una xifra que la direcció ha qualificat de “fonamental” per al futur del sector i per reduir la petjada ambiental de les estacions. A més, la xarxa de mobilitat sostenible creix amb sis nous punts de càrrega per a vehicles elèctrics a la boca nord del túnel d’Envalira, que eleven fins a 119 els carregadors disponibles a tot el domini.

Neu de cultiu com a alternativa

Davant la inestabilitat climàtica, Grandvalira ha incrementat la seva dotació de sistemes de neu de cultiu fins a 11 milions d'euros, els quals representen el 68,8% del total de 16 milions gastats en els últims cinc anys. Les estacions han renovat i optimitzat diversos trams de la xarxa de canons i han adoptat tecnologia que permet produir més neu amb menys energia i amb menys consum d’aigua.

Aquesta modernització inclou canons de nova generació capaços de treballar amb una finestra de fred més àmplia, fet que facilita la producció en períodes de temperatures més variables, i un sistema de control informatitzat que ajusta el cabal i la potència de forma automàtica segons la humitat, el vent i el gradient tèrmic. “La qualitat de la neu produïda és més homogènia i fiable”, cosa que permet obrir pistes abans, mantenir-les en millors condicions i reduir el nombre necessari d’intervencions de reforç.

Aposta gastronòmica en expansió

Tot aquest impuls tecnològic i sostenible es complementa amb noves instal·lacions i serveis destinats a millorar l’experiència del visitant amb l'objectiu de fidelitzar i mantenir el "públic prèmium" amb "propostes prèmium". Pal Arinsal estrena nous circuits familiars, zones de raquetes i 'snow track', i reforça la seva oferta d’après-sky, mentre que Ordino Arcalís incorpora una nova cinta a la pista dels Orris que permetrà anticipar l’obertura i garantir classes a inici de temporada.

És especialment rellevant l’obertura del primer aparcament per a autocaravanes a Pal Arinsal, amb trenta places i serveis complets, pensat per preservar un segment que aporta prop de 24.000 dies d’esquí anuals al país. El model s’ampliarà a la resta d’estacions.

En paral·lel, la gastronomia pren un protagonisme renovat. La Suculenta s’estableix al Cubil amb hamburgueses de producte local, mentre que el xef Nandu Jubany amplia la seva presència amb el projecte Vacanal al Coma 3, orientat a experiències panoràmiques. Soldeu acollirà vuit sessions anuals d’alta cuina amb diversos xefs Michelin, reforçant la posició del domini com a destí gastronòmic de primer nivell.

Un calendari esportiu d'alt nivell

La temporada presenta un calendari esportiu de gran impacte internacional, amb la Copa del Món d’esquí de muntanya a Arinsal, una nova edició del Trofeu Borrufa a Ordino Arcalís, el retorn de la Copa del Món d’esquí alpí femení a la pista Àliga i, per primera vegada a la història, els Campionats del Món de Freeride, organitzats conjuntament entre la Federació Internacional d'Esquí (FIS, per les sigles en anglès) i el Freeride World Tour.

La presentació s'ha tancat amb el documental Nix, que ja ha exhaurit totes les sessions. El director de màrqueting ha remarcat que “és un documental, no és una campanya de publicitat, no pretén vendre res; és cultura, és cinema, i fa valdre la neu com a tret identitari del nostre país”.

Notícies relacionades