Divendres 26 d'abril de 2024
|
19:23 H
El comerç en línia, un fenomen en auge al país.
El comerç en línia, un fenomen en auge al país. (Foto: Arxiu ANA)
Sector públic

La pedra a la sabata dels comerços en línia

Andorra la Vella

Avui en dia pocs negocis poden tirar endavant sense una plataforma digital on donar-se a conèixer, oferir serveis o vendre els seus productes. Comprar un domini per internet no arriba als 20 euros i el disseny de la pàgina web solen ser uns 1.000, -tot i que hi ha portals que ofereixen plantilles gratuïtes per muntar-la un mateix-, però a Andorra, encara es necessita fer un pas més. El Principat és un dels pocs països del món que demana validar en una oficina governamental, els dominis amb finalitats comercials, en aquest cas, els comerços que vulguin registrar la seva botiga amb el '.ad'.

Des de l'oficina de Patents i Marques d'Andorra (OMPA), s'explica que al país, el '.ad' es considera un "signe d'Estat", i és per això que les empreses "necessiten una autorització expressa per part del Govern si el volen utilitzar". El nom del domini, a més, ha de ser "exactament igual al nom comercial que tingui el comerç o la marca registrada a l'OMPA". El Servei de Signes d'Estat, que funciona des de l'any 2000 (quan es va produir l'auge de les pàgines web), evita l'ús indegut dels símbols patris andorrans i també inclous altres abreviacions com el '.and', '.andorra', '.govern' o fins i tot '.coprincipat'.

Segons ha explicat a l'ANA Economia l'empresa Bitanube, experta en gestió i programació de pàgines web, "antigament a Espanya també es demanava aquesta autorització si es volia registrar un nom comercial amb el '.es', però ara gairebé cap país al món ho fa". L'objectiu, tal com explica Jordi Montero, el CEO de l'empresa, "també és protegir la marca i assegurar-se que no hi ha cap altre empresa que faci el mateix amb el mateix nom o per evitar que puguin entrar en conflicte". Com a exemple, recorda el conflicte entre "l'estació Grandvalira i la immobiliària Gran Valira", que va acabar amb la desaparició de la segona. Montero no sol recomanar als seus clients que comprin tots els dominis possibles per al seu negoci, és a dir, el nom i totes les opcions amb el '.es', '.cat', '.edu', '.com', perquè "si algú compra un domini amb el teu nom, difícilment podrà usar-lo si té la mateixa activitat comercial". En el cas del '.ad', s'haurà de passar inevitablement pel viacrucis burocràtic si es vol tenir una botiga amb identitat andorrana; una pedra a la sabata en el camí cap a la digitalització del país.

Notícies relacionades