El centre d'innovació de Nicetech ja ha creat 89 productes nous
A l'Alça

El centre d'innovació de Nicetech ja ha creat 89 productes nous

En un any ha aconseguit aplicar la tecnologia de congelació a carns i peixos

Quan congelem un aliment, el que fem és bàsicament transformar l'aigua que conté de líquida a sòlida. El truc, però, està a fer-ho bé, perquè si volem que es conservi en bon estat, els cristalls d'aigua congelats han de ser molt petits i la velocitat en què es formen aquests cristalls, molt ràpida. Al món només hi ha una empresa que hagi aconseguit a la perfecció aquest procés, i aquesta és Nicetech, una empresa andorrana que fa poc més d'un any va inaugurar el seu centre d'innovació a Aixovall. Des d'aleshores, tal com ha explicat al programa 'A l'Alça' el president de l'entitat, José María Roger, la companyia ha aconseguit aplicar el seu sistema de congelació a carns i peixos. Fins ara, era una tecnologia que dominava en fruites i verdures, però fruit de la demanda d'algunes empreses internacionals, va decidir fer el salt a la resta d'alimentació.

"Realment va ser com un rebot perquè això va començar perquè el nostre distribuïdor de salmó a Noruega estava sopant amb un dels principals productors que tenim i li va preguntar 'el peix el fan?' i nosaltres ja havíem fet proves que havien sortit bé i d'aquí va sorgir el neguit. Gairebé et diria que del peix hi ha hagut un desenvolupament molt important, de 10 o 15 productes i la carn més perquè cada gènere necessita una fórmula diferent i n'hem fet al voltant de 20 o 25 productes", ha explicat Roger. El centre que tenen a la parròquia de Sant Julià de Lòria va néixer expressament amb aquest objectiu i ja ha aconseguit llançar al mercat 89 productes nous.

Treballen per a una infinitat d'empreses d'alimentació. Si alguna vegada veieu un bufet d'hotel amb fruita tallada exactament igual, probablement és seva, el tomàquet o la ceba de les hamburgueses que us mengeu, l'han preparat ells... Aconsegueixen un aliment estandarditzat, que al congelador es conserva en perfectes condicions durant tres anys. "Hi ha dues divisions, el canal de 'food service', que és l'hostaleria, formada per restaurants hotels i cadenes de menjar ràpid, i l'altre és el 'retail'. Nosaltres estàvem focalitzats al 'food service', però és la pandèmia la que ens fa ampliar les línies de negoci perquè van tancar tots els restaurants del món, no només a Espanya o Europa, i vam haver de fer el canvi per intentar recuperar part del negoci i dins el 'retail' tenim un gran client que és 'Seven Eleven' al Japó, que creix entre un 20 i un 50% anualment i estem en més de 17.000 botigues", ha detallat el president de l'entitat, i ha afegit que han "aportat a Andorra un nou concepte d'empresa que es posiciona amb tecnologia aplicada a l'alimentació, i trobar una empresa així n'hi ha molt poques. Quan vam fer l'aposta de venir a Andorra va ser com obrir un nou sector dient 'hi ha empreses d'aquesta mena que també volen venir a Andorra' i el país té un valor suficient perquè aquest tipus d'empreses vinguin aquí".

El que s'anomena el 'Know how' és a dir, l'estudi i el disseny que hi ha al darrere de cada fórmula, es fa al Principat,
però aquesta empresa compta amb quatre plantes repartides per tot el món. "Tenim la planta de Filipines que va ser la primera, que fa pinya, i amb aquesta planta la tenim amb Del Monte, després hi ha Marroc on hi ha fruites variades, i la d'Almeria, que és de vegetals, perquè és el major productor de vegetals del món i el nostre soci és La Unión, i la vam crear per una nova gamma de productes Bonduel per a tot Europa, i després hi ha la planta de Mèxic amb mango i alvocat, amb més de 200 mil hectàrees del millor advocat del món", ha detallat.

Comparteixen la inversió i el negoci de cada planta amb cadascun dels seus socis productors, un model funcional que pretenen fer evolucionar amb el pas dels anys. Roger ha conclòs l'entrevista afirmant que "nosaltres fins ara hem fet un model que és el 'joint venture' que fem amb els nostres socis, però l'evolució de la companyia és voler treballar 'tecnologia pura', estem fent una part de gestió comercial i d'operació de les plantes i en un futur volem fer un model en el qual nosaltres apliquem la tecnologia i realment el desenvolupament el facin els productors".