Grandvalira Resorts tanca amb més dies d'esquí venuts que la temporada passada. (Foto: Grandvalira Resorts)
Turisme

Grandvalira Resorts tanca amb 2,3 milions de dies d’esquí venuts, més que l'any passat

El director general de Grandvalira Resorts, Juan Ramón Moreno, assenyala que “ha estat una bona temporada"

Andorra la Vella.- La primera temporada d’hivern amb totes les estacions d’Andorra sota la marca Grandvalira Resorts ha tancat amb un balanç "molt positiu" i amb un total de 2.364.359 dies d’esquí venuts, xifra que supera lleugerament les dades acumulades de la campanya passada. En un hivern amb escasses precipitacions i un entorn energètic i econòmic complex, les bones xifres registrades han estat en gran part gràcies a les inversions en matèria de neu de cultiu que s’han fet en els darrers anys, la qual cosa ha permès garantir més del 60% dels dominis esquiables coberts per la xarxa de producció de neu. Aquest fet ha donat un avantatge competitiu a les estacions de Grandvalira Resorts respecte a la resta d’estacions del Pirineu durant pràcticament tota la temporada, permetent oferir en tot moment percentatges d’obertura de pistes superiors al 75%, en el cas de Pal Arinsal i Ordino Arcalís, i més de 100 quilòmetres esquiables a Grandvalira.

El director general de Grandvalira Resorts, Juan Ramón Moreno, assenyala que “ha estat una bona temporada en la qual hem pogut assolir els objectius i xifres d’ocupació acumulades superiors a l’hivern passat, tot i haver tingut una campanya atípica quant a precipitacions de neu”. En aquest sentit, Moreno destaca que “els grans esforços dels equips de terreny han estat vitals per garantir unes condicions que han sigut de les millors entre les estacions del Pirineu”.

Així mateix, la primera temporada amb l’Andorra Pass, el Nord Pass i el Mountain Pass també ha conclòs amb "un èxit considerable" i amb un creixement de les vendes en els nous forfets de temporada respecte a l’hivern passat. En aquest sentit, l’opció majoritària escollida ha estat la de l’Andorra Pass, amb un 74% dels clients que han comprat el forfet de temporada que inclou totes les estacions de manera il·limitada, mentre que el Nord Pass ha estat l’opció escollida pel 23%. Per la seva banda, el Mountain Pass ha suposat el 3% de les vendes globals.

Grandvalira
L’estació de Grandvalira ha superat lleugerament les xifres de la temporada passada amb un total d’1.747.333 dies d’esquí venuts en els 136 dies d’obertura, la qual cosa suposa un 1,41% més respecte a la temporada passada. El dia amb més afluència a l’estació ha tornat a coincidir amb les festivitats de Carnaval, concretament el dilluns 20 de febrer, en què es van registrar un total de 24.691 esquiadors, mentre que en el conjunt de les estacions de Grandvalira Resorts, aquell dia també va ser el de màxima afluència amb 33.977 visitants.
En aquest sentit, els mercats de proximitat han tornat a tenir un molt bon comportament, tal com es va registrar la temporada passada. Cal destacar el creixement en mercats com el provinent de Madrid, que ha crescut notablement respecte a l’hivern passat, o el francès, amb un augment de les vendes online del 46% en aquest mercat. D’altra banda, els britànics han mantingut la tendència a l’alça i han continuat ocupant una part important del client de Grandvalira, amb el 14%. Així mateix, també ha estat important l’aportació dels mercats escandinau, belga, holandès, portuguès i israelià. Finalment, cal fer una menció especial a l’augment experimentat de clients americans gràcies a l’acord entre Grandvalira Resorts i Ikon Pass, el passi que permet l’accés a més de 50 estacions d’arreu del món i que des d’aquesta temporada ha inclòs les estacions andorranes.

Amb 320 centímetres de neu acumulada des del novembre, aquesta ha estat la temporada amb menys precipitacions de neu dels últims anys. En comparació a l’hivern passat, en què es van registrar 479 centímetres de neu acumulats, hi ha hagut un 33% menys. Tot i això, la feina dels equips de terreny, que han destinat 25.891 hores de treball amb les màquines trepitjaneu i 1.250.000 m3 d’aigua transformada en neu de cultiu, han estat clau per assegurar les condicions de pistes, especialment durant els moments de la temporada amb temperatures més elevades.

Amb el tancament de les pistes, Grandvalira ja comença a preparar la temporada d’estiu. El 23 de juny obrirà el Mon(t) Magic Family Park de Canillo, el camp de Golf de Soldeu i el restaurant Llac de Pessons a Grau Roig.

Pal Arinsal
En el seu primer hivern formant part de la marca Grandvalira Resorts, Pal Arinsal ha tancat una temporada atípica i complexa per la manca de precipitacions de neu, amb un total de 430.516 dies d’esquí venuts, un 12% menys que l’hivern passat. La manca de precipitacions generalitzada al Pirineu durant la temporada i les temperatures per sobre de la mitjana en l’últim tram, que han portat a l’avançament del tancament de l’estació i a no poder operar durant la Setmana Santa amb normalitat, han penalitzat les xifres d’ocupació. Tot i això, l’estació s’ha vist compensada per un augment del 19% en la despesa mitjana per client. A més, les inversions fetes aquesta temporada en la millora dels restaurants del sector d’Arinsal han donat els seus fruits i han portat a una millora del servei i un creixement significatiu del negoci.

L’estació massanenca és la que més s’ha vist afectada per l’escassetat de precipitacions de neu aquesta temporada. Concretament, al sector de Pal, s’ha registrat una precipitació acumulada de 176 centímetres, la meitat que l’hivern passat, mentre que el sector Arinsal ha tingut 276 centímetres de neu acumulada durant la temporada, un 43% menys amb relació a la temporada 2021-2022. Malgrat tot, Pal Arinsal ha pogut oferir més del 75% del domini esquiable durant la gran majoria de dies.

Ordino Arcalís
La ubicació privilegiada d’Ordino Arcalís, que permet rebre una major quantitat de gruix i conservar millor la qualitat de la neu, ha afavorit al domini ordinenc, que ha estat el refugi dels esquiadors que busquen la garantia de neu. D’aquesta forma, l’estació ha viscut la millor temporada des de la seva integració a Grandvalira Resorts amb un total de 186.510 dies d’esquí venuts, la qual cosa significa un augment del 26% respecte a la temporada passada. A més, beneficiada per les bones condicions en el tram final de la temporada, la xifra total de passatges pels remuntadors de l’estació ordinenca augmenta fins als 199.641 gràcies, en bona part, als esquiadors provinents dels sectors i estacions de Grandvalira Resorts que s’han vist obligats a avançar el seu tancament.

Ordino Arcalís ha comptat amb la temporada més llarga, la qual cosa li ha permès mantenir les instal·lacions obertes durant tota la temporada prevista, un total de 137 dies, d’entre els quals el dia de màxima afluència ha estat el 4 d’abril amb 3.402 esquiadors, coincidint amb la Setmana Santa.

L’estació ha acumulat durant la temporada 375 centímetres de neu, la qual cosa suposa un 17% per sota del registrat l’any passat. Els equips de terreny han destinat quasi 3.000 hores amb les màquines trepitjaneu i s’han utilitzat 100.500 m3 d’aigua transformada en neu de cultiu per oferir la millor experiència als esquiadors.