Diumenge 28 d'abril de 2024
|
12:28 H
El secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell, i el director del programa de transformació digital, David Vicente, durant la roda de premsa d'aquest dilluns.
El secretari d’Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell, i el director del programa de transformació digital, David Vicente, durant la roda de premsa d'aquest dilluns. (Foto: SFG)
Innovació

Més del 40% dels tràmits de l'administració es fan de manera telemàtica

Andorra la Vella.- La digitalització de l'administració i del conjunt del país és quelcom clau per facilitar la relació de la ciutadania amb el sector públic i també privat. El secretari d'Estat de Transformació Digital i Telecomunicacions, Marc Rossell, ha fet balanç aquest dilluns de la implementació de l'Estratègia de digitalització 2020-2030 i ha afirmat que un cop establertes "les bases de la digitalització del país per assolir els objectius amb seguretat" ara cal seguir amb les línies marcades i en el període 2024-2027 "aprofundir en la gestió i adopció del canvi" tant per part de la ciutadania com de la pròpia administració.

Bona mostra dels passos ja assolits en els últims tres anys, des que es va engegar l'estratègia, és que actualment el 42% dels tràmits que es fan es realitzen de forma telemàtica (106.940 tràmits) envers el 26% que es realitzava el 2022 (59.668 tràmits). Així mateix, cal destacar que es compta amb un total de 42.699 certificats digitals emesos dels quals 35.607 són actius. Això suposa un increment més que notable respecte els 7.103 certificats que existien el 2020.

Precisament, i per facilitar la gestió digital amb l'administració, Rossell ha recordat que el Govern ha aprovat que l'obtenció del certificat digital es mantingui gratuït de manera definitiva per fomentar-ne l'ús. "La mesura té una clara voluntat d'obertura i foment de l'ús de l'eina de cara a la relació amb l'administració amb l'objectiu de facilitar la tramitació en línia i la digitalització de tots els processos", ha recalcat el secretari d'Estat.

Finalment, també cal destacar que l'Índex d'Economia i Societat Digitals (DESI) de la Unió Europea situa actualment Andorra en la posició 19, prop de la mitjana europea i quatre posicions per sobre de fa quatre anys. Durant aquest temps també s'ha creat l'Agència Nacional de Ciberseguretat i un marc normatiu que la regula, així com el llançament del programa d'acompanyament per a la digitalització de les empreses amb ajuts econòmics concrets.

El secretari d'Estat, que ha estat acompanyat en la roda de premsa davant dels mitjans pel director del programa de transformació digital, David Vicente, ha explicat que l'estratègia digital es concreta amb el Programa de Transformació Digital d'Andorra que contempla, en la segona fase, quatre àmbits claus d'actuació per assolir els objectius marcats pel 2030: administració pública, Empresa, infraestructures tecnològiques i ciutadania i drets digitals. En el primer àmbit d'actuació la gran fita és fer evolucionar el portal electrònic de l'administració pública per a crear una administració més digital i simplificar els tràmits en línia. "La tramitació presencial sempre estarà al servei del ciutadà, però hem d'assolir que el tràmit en línia sigui més fàcil", ha destacat Rossell.

Seguint el programa de digitalització, també es preveu consolidar l'acompanyament a la digitalització del sector empresarial, així com la implementació de nous models de pagaments instantanis i segurs més còmodes pels ciutadans i les empreses. En aquesta mateixa línia, Rossell ha destacat que cal seguir treballant perquè tots aquests processos digitals nous que s'incorporen siguin totalment segurs. Així, es treballa per l'aplicació d'una cartera digital de país que faciliti la digitalització de totes les targetes en una sola aplicació. Finalment, pel que fa a la garantia dels drets i principis digitals dels ciutadans, cal ampliar l'oferta formativa en línia i potenciar les competències digitals.

Notícies relacionades