Dissabte 27 d'abril de 2024
|
11:02 H
Les dependències de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS).
Les dependències de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS). (Foto: Arxiu ANA)
Empresa

El centre de resolució de conflictes de la Cambra rep 391 consultes

Andorra la Vella.- La Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS) ha fet aquest dimecres balanç de l'activitat del 2023 i ha exposat les línies estratègiques per al 2024. Durant la trobada, s'ha posat en relleu que una de les grans fites de l'entitat com va ser la posada en marxa del centre de resolució de conflictes empresarials (CRCE) ha permès que durant el 2023 s'hagin rebut un total de 391 consultes, la majoria de les quals relacionades amb la creació d'un comerç o societat, fiscalitat i la legislació andorrana per a la bona marxa del negoci.

L'activitat en gestió també va créixer respecte de l'any anterior. Així, el volum de les tramitacions en carnets ATA s'ha mantingut estable respecte a l'exercici anterior (102), i han crescut en un 20% les consultes a la duana (211), mentre que els pressupostos de cens s'han vist incrementats en un 22% (45).

D'altra banda, durant el ple de la Cambra s'ha assenyalat que el 2023 ha estat l'any de consolidació del projecte de turisme amb la creació del Consell del Sector Privat de Turisme (CSPT), una entitat que agrupa per primera vegada i en una sola veu el sector privat turístic del país.

En concret, el CSPT està format per la Cambra, precursora de la iniciativa, la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) i 13 empreses i associacions. La Cambra va impulsar aquesta reflexió sobre el model actual de turisme fa gairebé dos anys amb la voluntat donar veu al sector privat i vetllar pels interessos generals i no particulars tot prioritzant la competitivitat del sector i assolint un alineament entre el sector públic i privat en matèria turística.

En l'actualitat, el CSPT és un organisme que ha anat guanyant reconeixement per part de les institucions i que ha constituït tres nous grups de treball per abordar reptes estratègics com la definició d'un nou model turístic, la gestió compartida de dades i la qualificació del personal, així com l'agilització de la nova contractació.

Un dels objectius principals és aconseguir més transversalitat en la gestió amb el Govern, els comuns i Andorra Turisme. En aquest sentit, tres membres del CSPT han estat escollits com a representants del sector privat en el Consell d'Administració d'Andorra Turisme.

Altres accions de la CCIS durant el 2023

Durant l'any passat, un altre dels principals objectius de la Cambra com a òrgan consultiu ha estat l'encaix d'Andorra a la UE i com afectarà les empreses del país el resultat de les negociacions. Addicionalment, la Cambra disposa d'un punt fix d'informació sobre l'acord d'associació des del gener del 2023. Una iniciativa duta a terme des de la secretaria d'Estat d'Afers Europeus i la Cambra, adreçada a l'empresari i situat a les instal·lacions de la Cambra.

Pel que fa a l'impuls de la digitalització a les empreses, l'entitat focalitza els seus esforços en tres línies de treball. Per una banda, ha continuat implicada en la nova edició del Programa de Transformació Digital que organitzen conjuntament amb Andorra Digital i Andorra Business, per incentivar les empreses andorranes a posar en marxa un procés de transformació digital que permeti millorar els procediments interns, guanyar eficiència i agilitat. Enguany s'han rebut 155 qüestionaris i s'han elaborat 151 informes.

En segon lloc, la Cambra ha participat de nou en l'Enquesta de Maduresa Digital del teixit empresarial andorrà. El 76% de les empreses d'Andorra es troben actualment en un estadi de transformació digital bàsic o inicial. Aquesta és la principal conclusió del tercer Estudi de Maduresa Digital d'Andorra que ha realitzat la consultora Iniced amb MoraBanc i la Cambra. L'estudi també destaca la millora en l'indicador de visió, organització i lideratge en les empreses.

A l'últim, assenyalar com a iniciativa del 2023, l'activació d'unes formacions 'ad hoc' sobre transformació digital en línia (webinars) adreçades a sectors concrets per tal de facilitar la seva immersió en aquest repte empresarial.

D'altra banda, es destaca que la formació continuada és una constant que s'ha diversificat per a públics i temes d'interès. El nombre d'assistents ha crescut un 91% respecte del 2022, arribant als 1.176 inscrits. Els temes tractats han estat molt diversos, entre els quals destaquen el de la transformació digital, la nova reforma fiscal i la presentació de comptes anuals, la formació recurrent i com a novetat, la formació de pilots de drons, una proposta que ha estat rebuda amb molt d'èxit.

En paral·lel, Impuls jove, la borsa de treball temporal que pretén posar en contacte talent jove i oportunitats de feina al país, el mes de gener del 2023 va arribar a més de 200 inscripcions d'estudiants en sis mesos des del llançament. Un any després (finals 2023) s'ha doblat el nombre d'estudiants, amb un total de 455. La quantitat d'empreses implicades en la contractació de talent jove a través d'aquesta plataforma també ha crescut significativament amb una participació de 67 empreses que han posat al mercat 85 ofertes de treball.

Finalment, durant el 2023 la Cambra ha reforçat les relacions internacionals. Concretament, s'han mantingut diferents reunions i trobades amb la Cambra de Comerç Internacional, l'Eurochambres i la Asociación Iberoamericana de Cámaras de Comercio (AICO) a part de mantenir una interlocució activa amb POCTEFA pel Programa Interreg.

Notícies relacionades