Andorra la Vella.- No és una obvietat que la tecnologia és ben present a la vida quotidiana de les persones. El present ja és pràcticament digital i el futur encara ho serà més. Les noves tecnologies s'estan expandint a bona part dels sectors laborals i en el cas del comerç s'hi ha ben endinsat. Primer va començar amb la possibilitat de fer compres en línia, després van arribar els caixers d'autopagament i ara comença a arribar el concepte tecnològic 'Just walk out'. De fet, als Estats Units ja fa un parell d'anys que aquesta tecnologia s'aplica en alguns supermercats i botigues.
Aquest giny és una solució desenvolupada per Amazon que permet als consumidors comprar productes sense la necessitat de passar per una caixa de pagament. Els clients agafen els articles que desitgen i quan surten del recinte no han de fer cap mena de transacció monetària tradicional. Això és possible perquè els establiments estan equipats d'un reguitzell de sensors, càmeres, visió artificial i intel·ligència artificial per identificar els productes que els clients agafen. Un cop els compradors surten de la botiga, el pagament es fa automàticament a través de l'aplicació d'Amazon.
"La tecnologia Just Walk Out simplifica l’experiència de compra eliminant la caixa i ajudant els consumidors a entrar i sortir de manera ràpida i sense interrupcions", s'indica a la pàgina web de Just Walk Out. De fet, en el portal també afirmen que el model beneficia els comerciants perquè amb la supressió de les caixes de pagament "poden augmentar l'espai de venda, fer passar més clients per la botiga i oferir una experiència de compra sense friccions", asseguren.
Aquest sistema es va començar a utilitzar en els supermercats Amazon Go dels Estats Units i cada vegada són més les empreses que l'estan important cap als seus establiments. Un exemple són els Seattle Seahawks, un equip de la lliga professional de futbol americà (NFL). En el seu estadi, el Lumen field, han col·locat aquesta tecnologia en els espais alimentaris així els aficionats poden comprar begudes i articles alimentaris sense fer cues. El recinte també utilitza el sistema de pagament Amazon One, pel qual amb la lectura de l'empremta del palmell de la mà els usuaris paguen els productes. D'aquesta manera, els aficionats dels Seahawks accedeixen en el District Market mostrant el palmell de la seva mà o ve amb la targeta de crèdit en els torns d'accés, accedeixen dins la botiga, agafen els productes que volen consumir i marxen.
"Just walk out és important en l’àmbit esportiu perquè l’última cosa que vols fer en un estadi és estar en una cua esperant per una cervesa mentre hi ha una jugada en joc, eliminem les cues i permetem que els aficionats tornin els seus seients realment ràpid, així poden gaudir del partit", declara el vicepresident de Just Walk Out d’Amazon, Jon Jenkins, en un vídeo publicat per la companyia a YouTube. Amb la instal·lació del servei, la franquícia esportiva va experimentar un increment del 112% de les vendes en els dies de partit en comparació amb el model tradicional.
Just Walk Out també ha arribat a les universitats o els hospitals. La Universitat de Sussex, a Anglaterra, ha optat per aquest servei en la botiga del campus anomenada Atrium Market, mentre que l'hospital BayCare’s St. Joseph Hospital, de Tampa Bay (Estats Units), ha decidit aplicar-ho a la cafeteria del seu recinte.
Al Principat a poc a poc les tecnologies van traient el cap en els supermercats. El del centre comercial de Pyrenées disposa d'una aplicació on els clients poden trobar els descomptes del dia. A més, el tiquet de compra automàticament es descarrega a l'aplicació, la qual cosa permet comprovar totes les compres executades en aquest establiment perquè queden guardats. Això també permet no gastar tant de paper.
Una altra cadena del país que fa servir eines tecnològiques és el Leclerc Express de Sant Julià de Lòria. En aquest cas, el recinte està equipat amb etiquetes digitals que permeten l'actualització dels preus dels productes en el moment, compten amb caixers automàtics i un robot anomenat Robby, que guia als clients cap als productes que volen adquirir. A més d'això, els consumidors amb la targeta client poden fer ús d'uns dispositius electrònics durant la seva estada en el supermercat que els permet escanejar els preus dels productes. D'aquesta manera, els clients saben en tot moment el preu que hauran de pagar un cop s'aproximin a les caixes de pagament, poden controlar el seu pressupost i no han de treure els articles del carro, ja que només caldrà que mostrin el preu final de la compra a la persona que els despatxa. L'espai també disposa d'un conjunt de jocs digitals pels nens i nenes que acompanyen els seus pares. A través d'una pantalla, els infants es poden distreure mentre els seus progenitors fan cua a la secció de la peixateria o a la xarcuteria. D'altra banda, el comerç compte amb tecnologia per facilitar l'experiència de compra a les persones amb alguna discapacitat.