Andorra la Vella.- Els nivells d'execució pressupostària per part de l'administració general i comunal torna a generar recomanacions per part del Tribunal de Comptes que adverteix que cal que elaborin les seves previsions pressupostàries d'inversions atenent a la seva capacitat d'execució, per tal que no es desvirtuï les previsions. I és que en termes generals, aquesta execució real va ser del 56,06% en general el 2023, sent el comú d'Ordino el que aconseguia un percentatge menys elevat, del 24,95%, i Sant Julià de Lòria el que registrava el que més s'ajustava a les previsions, amb el 76,06%. Cal destacar que el Govern no arribava al 50% i es quedava en el 47,01%.
El Tribunal de Comptes, que ha fet pública la memòria del 2023 amb la seva publicació al Butlletí del Consell General, posa en relleu que tot i estar previstes en el pla de treball per a l’any 2024, no va poder finalitzar les fiscalitzacions corresponents a Andorra Desenvolupament i Inversió, l’Institut Andorrà de les Dones, i a Ramaders d’Andorra, ja que les liquidacions de comptes corresponents a l’exercici 2023 van ser lliurades fora de termini. El mateix ha passat amb els comptes d'Ordino, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany. I quant als quarts, tampoc no ha rebut cap mena d’informació comptable, com és habitual.
A grans trets, les recomanacions generals que fa el Tribunal de Comptes se centren, en el cas de l'administració general i ens dependents, en l'avaluació de la conveniència que les entitats de reduïdes dimensions disposin de personalitat jurídica pròpia, ja que "ateses les limitacions pressupostàries no poden disposar de l'estructura administrativa que garanteixi el compliment eficaç del conjunt d'exigències que deriven de les normes que regulen l'organització i funcionament del sector públic". I en general recomana que totes les entitats que depenguin de l'executiu se "sotmetin a un control financer" i, en cas que no fos possible, que es moduli a través d'una planificació a mitjà termini. També fa una advertència quant a les fundacions en el mateix sentit de dotar-les de personalitat jurídica quan hagin d'executar activitats que són pròpies de l'administració.
Igualment es posa l'accent en el fet que les entitats públiques han de circumscriure la seva activitat als objectius per als quals van ser creades o que els són pròpies, ja que del contrari, la seva execució hauria de sotmetre's a la corresponent tramitació administrativa.
Quant al personal, consideren que cal una harmonització dels principis de selecció, provisió i gestió de tots els treballadors del sector públic i procediments de publicitat, concurrència, igualtat, no discriminació, capacitat i mèrit en la contractació de persones al servei de les entitats del sector públic.
En el cas concret dels comuns, es recomana normes que determinin els procediments administratius per millorar la traçabilitat entre els fons obtinguts per la compensació econòmica urbanística i la seva aplicació.
També, el Tribunal de Comptes posa en relleu que "és freqüent els intents de les administracions i d'altres ens del sector públic" a "excloure del rigor pressupostari les despeses d'especial significació quantitativa" com per exemple la de personal o les prestacions públiques, amb la qual cosa demanen que es treballi per "adequar" els procediments de gestió als requeriments de la norma. A més, demanen un major seguiment de les despeses plurianuals.