Andorra la Vella.- El preu de les importacions ha registrat una lleugera disminució el mes d’abril d’aquest any segons l’índex de valor unitari de comerç exterior (IVU), una estadística elaborada a partir del registre administratiu de Duana. Concretament, els preus han caigut un 0,2% en comparació amb el mateix mes de l’any anterior. Aquesta tendència a la baixa és encara més pronunciada si es compara amb el mes anterior, amb un descens del 3,2% en els preus de les mercaderies importades.
Pel que fa al preu de les exportacions, l'IVU ha experimentat un increment destacat el mes d’abril del 2025. En termes interanuals, els preus han pujat un 3,3%, mentre que en comparació amb el mes anterior l’ascens ha estat del 5%.
L’evolució dels preus de les importacions per grups d’utilització durant el mes d’abril de 2025 mostra comportaments diferenciats. En termes interanuals, el preu dels béns de consum registra una variació negativa de l'1,7%, mentre que el preu dels béns de capital experimenta un increment significatiu del 16,3%. Per la seva banda, els béns intermedis presenten una lleugera disminució del 0,7%. En comparació amb el mes anterior, s’observa una contracció generalitzada dels preus en tots els grups. Els dels béns de consum disminueixen un 3,9%, els dels béns de capital registren una caiguda del 7,3% i els dels béns intermedis es redueixen un 1,5%, segons indica el departament d'Estadística del Govern.
L’evolució dels preus de les importacions al mes d’abril del 2025, segons la Classificació Unificada del Comerç Internacional (CUCI), les variacions percentuals tenen tendències divergents. Dins d’aquesta classificació i amb creixements negatius destaquen, les partides 'Combustibles, lubrificants minerals i productes similars', amb una caiguda del 22,5%, 'Olis, greixos i ceres, d'origen animal i vegetal' amb una disminució del 17,9% i 'els Articles manufacturats diversos' es redueixen un 12,4%. La part positiva és que els preus de les partides 'Productes alimentaris i animals vius' mostren un augment del 6,8% i els preus de 'Maquinària i equips de transport' presenten una variació positiva del 4,4% respecte a l’any passat, tal com expliquen des d'Estadística.
Pel que fa al preu de les importacions agrupades per zones geogràfiques, és a dir, segons el país o agrupació geogràfica d’on provenen els productes, durant l’abril de l’any 2025 el preu per unitat de les importacions originàries d’Espanya experimenta un augment del 4,1%, el de França un descens de l'1,1%, mentre que el preu unitari dels productes de Resta UE + la Gran Bretanya decreix un 13,9%. En canvi, el de la Resta del món decreix un 4,2%. Seguidament, si es compara amb el passat mes de març, destaquen els descensos del preu unitari dels productes provinents de França amb una caiguda del 13,1% i el preu unitari dels productes originaris de la Resta del món amb un descens del 6,7%.