"/> "/>
Dissabte 01 de novembre de 2025
|
03:45 H
Tots els participants del Consell Econòmic i Social.
Tots els participants del Consell Econòmic i Social. (Foto: )
Actualitat

Salari mínim de 2.500 euros, la reclamació de l'USdA

Ubach: “Que el Govern comenci a treballar per acabar amb l’especulació immobiliària d’aquest país, o nosaltres demanarem a la ciutadania de sortir al carrer"

Andorra la Vella.- El secretari general de la Unió Sindical d'Andorra (USdA), Gabriel Ubach, ha comentat aquest divendres, després del Consell Econòmic i Social, que el sindicat reclama pujar el salari mínim interprofessional a 2.500 euros mensuals. Una demanda que, com ha explicat, s’ha vist obligat a fer davant la negativa del Govern d’intervenir per aturar l’especulació immobiliària. “Que el Govern comenci a treballar per acabar amb l’especulació immobiliària d’aquest país, o nosaltres demanarem a la ciutadania de sortir al carrer i començarem a fer actes per reivindicar el dret de poder viure dignament en aquest país” ha advertit Ubach, qui, tot i que encara no ha convocat res formalment, ha deixat clar que podrien organitzar manifestacions o piquets informatius els caps de setmana, coincidint amb els moments de màxima afluència de turistes. “S’ha de veure que Andorra no és el país idíl·lic que tothom s’imagina, que aquí no tothom va amb Ferraris i amb Porsches. Actualment viuen dues Andorres molt diferents: la dels treballadors, pensionistes i classe mitjana, i la que defensa el Govern d’Andorra, que viu en una altra realitat” ha afegit.

Ubach, que ha aplaudit algunes accions del Govern com el fet d’impulsar pisos socials, també n’ha criticat d’altres, com ara la mesura de pagar les hipoteques als joves per pisos que arriben als 600.000 euros. Ha denunciat que molts treballadors no poden afrontar els lloguers actuals —que en alguns casos arriben als 2.500 euros— i es veuen obligats a marxar del país. "És a dir, és de boig pujar el salari mínim interprofessional a 2.500 euros, però no és de boig cobrar 2.500 euros per un pis de dues habitacions" ha ironitzat tot recordant que aquesta setmana, des de l'USdA, han volgut deixar clar que la paciència s’ha acabat i que el sindicat no vol continuar fent un paper decoratiu, sinó que exigeix accions reals i resultats concrets. En aquest sentit, Ubach ha reclamat "actuacions reals" i que el Govern ofereixi "inputs clars sobre cap a on anirem, perquè la gent sàpiga si el 2027 tindrà pis o no, o si li apujaran el lloguer al doble". També ha suggerit que, si s’augmenten els salaris, hi haurà treballadors comunitaris interessats a venir a Andorra. Un fet que podria ajudar a revertir la pèrdua de mà d’obra. "Tindrem un Govern que es plantejarà que la gent no hagi de marxar fora del país. Però clar, si no pugem salaris, continuem amb el desgavell de l’especulació immobiliària i amb uns preus que fan d’Andorra un lloc impossible, aquí només hi ha dues opcions: o pugem salaris o baixem preus" ha conclòs.

Per la seva banda, el president de la CEA, Gerard Cadena, s'ha mostrat en desacord amb l'increment del 70% del salari mínim proposat per l'USdA i ho ha qualificat d'inassumible. "Nosaltres sempre hem dit el mateix que es fa arreu d'Europa, és a dir, el govern intervé pel salari mínim i la resta de salaris són convenis col·lectius que són els que s'hauran de posar a la pràctica. De fet, ja hi ha en diferents sectors convenis d'empresa i, per tant, aquí es posa en marxa el fet de tenir la política de salaris que es defineix sigui dintre del sector o dintre de l'empresa" ha comentat, Cadena, qui ha assegurat que ja existeixen convenis en diferents sectors, i que la patronal proposa acords amb sindicats per agilitzar la representació sindical. "Si agafem les dades que ens dona Estadística, veiem que els salaris per sectors s'han incrementat per sobre de l'IPC. I segurament seguirà aquesta tendència pel fet que el mercat està molt tensionat" ha afegit.

A més, Cadena ha reconegut que existeix un problema amb la disponibilitat de treballadors al país, especialment temporers. “Estem pendents de veure quina serà la solució que es troba a Espanya per intentar prorrogar aquest tancament de l'Entry Exit. Buscar treballadors de zones més properes o amb els permisos en regla podria implicar, inevitablement, increments salarials o ofertes més atractives”, ha comentat el president de la CEA, tot recordant que el país ja treballa en la contractació a origen des d’abans del juliol. “Altres països europeus, com Espanya i Alemanya, i fora d’Europa, com Canadà, també busquen personal internacional. Portar treballadors d’altres països comporta despeses addicionals, com el bitllet d’avió i l’allotjament, i això podria traduir-se en increments salarials o condicions més atractives per captar personal” ha admès Cadena. A més, davant d’una pregunta de la premsa, ha assenyalat que fins ara no s’havien fet increments importants “perquè els salaris existents cobrien les necessitats”. En aquest sentit, no ha descartat que, si les despeses augmenten, les empreses puguin haver d’incrementar els preus dels serveis, cosa que podria afectar els turistes. “Tot s’anirà veient pas a pas segons les necessitats i la disponibilitat de personal” ha conclòs.

En paral·lel, la ministra de Presidència, Economia, Treball i Habitatge, Conxita Marsol, ha exposat que proposarà al Consell de Ministres la voluntat d’incrementar el salari mínim interprofessional (SMI) dos cops l’IPC. "Actualment l'IPC està al 2,6% i veurem com evoluciona, però la idea és que el salari mínim creixi més que l'IPC per continuar equilibrant els salaris. Durant els últims deu anys, el salari mínim ha pujat més d'un 30%, i amb un augment doble de l'IPC avui estaríem al voltant del 58%" ha explicat. Marsol també ha recordat que l'any passat el salari mínim es va incrementar un 5,2%. "Penso que això és un pas endavant. També cal tenir present que el salari medià, que representa el valor que cobreix la meitat de la població, s'ha incrementat i se situa en 2.100 euros" ha afegit.

 

 

 

Notícies relacionades