Dissabte 04 de maig de 2024
|
02:15 H
El Secretari d'Estat de Transició energètica, Transport i Mobilitat, David Forné, i el Director del departament d'Energia i Transport, Carles Miquel durant la roda de premsa, aquest dijous.
El Secretari d'Estat de Transició energètica, Transport i Mobilitat, David Forné, i el Director del departament d'Energia i Transport, Carles Miquel durant la roda de premsa, aquest dijous. (Foto: N. L.)
El Secretari d'Estat de Transició energètica, Transport i Mobilitat, David Forné, i el Director del departament d'Energia i Transport, Carles Miquel durant la roda de premsa, aquest dijous.
El Secretari d'Estat de Transició energètica, Transport i Mobilitat, David Forné, i el Director del departament d'Energia i Transport, Carles Miquel durant la roda de premsa, aquest dijous. (Foto: N. L.)
Sector públic

Transport públic gratuït fins al 2027

Andorra la Vella.- La gratuïtat del transport públic es mantindrà durant els pròxims quatre anys, fins al 2027. Ho han manifestat en roda de premsa aquest dijous el secretari d'Estat de Transició energètica, Transport i Mobilitat, David Forné, i el director del departament d'Energia i Transports, Carles Miquel, qui han posat en relleu que des de l'aplicació de la mesura, el juliol del 2022, s'ha registrat un increment en la utilització del servei de bus d'un 70%, passant de 10.000 viatgers a més 16.000. "El Govern està molt al costat de les famílies, sobretot en una època amb una tendència inflacionista", ha indicat Forné, afegint que davant la bona rebuda per part de la població, l'executiu ha apostat per acabar de consolidar la mesura i continuar aportant un benefici econòmic, ja que amb la mesura "tenen la butxaca més plena".

En aquest sentit, han detallat que el nombre de viatges anuals ha passat de 3.525.810 a 5.932.265, un increment de 2,4 milions d'usuaris en un any, un resultat positiu que han atribuït a l'entrada en vigor de la mesura i els beneficis que aquesta està promovent per al conjunt de la població i del país, com l'estalvi de fins a 1.500 tones de gasos d'efecte hivernacle gràcies a la reducció de fins a 4.000 viatges en vehicles particulars per les carreteres.

Miquel també ha anat més enllà augurant que si es manté la tendència, "de cara al 2030 es podrien de reduir fins al 8.000". El director ha explicat que la mesura ha "fidelitzat" als usuaris, exposant que cada persona que utilitza el transport públic nacional ho fa una mitjana de 14,6 vegades per mes. "El 35% dels usuaris fan més de quinze viatges i el 23% en fan un o dos", ha matisat, puntualitzant que la gratuïtat del servei ha permès captar nous usuaris que fins al moment es desplaçaven amb vehicles particulars (82%). Miquel també ha apuntat que l'augment de la utilització s'ha detectat a totes les línies regulars d'autobusos.

Quant a les pròximes passes, Forné i Miquel han anunciat que la voluntat és continuar millorant el servei més enllà de la gratuïtat, incidint en la qualitat i les freqüències. Així doncs, han assenyalat que al llarg dels pròxims mesos es té l'objectiu d'impulsar una unificació de totes les targetes de transport vigent per crear-ne una d'única i global, així com l'inici, a la tardor i a través de la secretaria d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, d'un procés participatiu amb la població per "tractar totes aquelles qüestions que es creuen que es poden millorar".

En relació amb el cost de la mesura per al Govern, Forné ha recordat que abans de la implementació de la gratuïtat la despesa se situava en els 3,5 milions d'euros anuals, però ara "s'ha doblat" i s'enfila fins als set milions. El secretari d'Estat també ha posat en relleu les mesures engegades per l'executiu durant la darrera legislatura i l'actual amb l'objectiu d'ajudar a la població, com per exemple la creació d'un parc públic d'habitatge de lloguer.

Forné, en relació amb la possibilitat que de cara a la temporada d'hivern els treballadors temporals puguin tenir accés al servei de transport públic gratuït, s'ha mostrat obert a la possibilitat de treballar per "assolir una entesa", tot i que ha destacat que "la qüestió dels temporers no és exclusivament nostra" al·legant que les concessionàries també "hi tenen molt a dir". A més, ha posat de manifest que la partida que destina l'executiu a la mesura per a andorrans i residents, de set milions d'euros, "ja és molt elevada".

D'altra banda, qüestionats per l'estat del concurs per atorgar l'autorització de la línia internacional entre Andorra i la Seu d'Urgell, que ara mateix és gestionada per Hife, el secretari d'Estat ha recordat que les empreses tenen temps fins al 31 de juliol per presentar les seves ofertes i a partir de l'1 d'agost s'analitzaran les propostes per prendre una decisió durant les dues següents setmanes. En aquest sentit, ha indicat que no té constància que, de moment, s'hagi presentat cap empresa, tot i que s'ha mostrat convençut que hi haurà postulacions.

Forné ha assenyalat que l'autorització a Hife es va dur a terme per un període de tres mesos amb l'objectiu de garantir el servei després que la companyia que ho gestionava entrés en fallida i ha asseverat que l'autorització temporal finalitza a finals de mes, motiu pel qual Hife deixarà d'operar la línia i, mentre duri el procés d'atorgament, serà Camino Bus qui se'n farà càrrec, ja que és la segona companyia que disposa d'autorització fins al 2025. De la mateixa manera, ha afegit que el concurs també contempla una millora de la línia existent per ampliar la freqüència horària a cada trenta minuts.

Notícies relacionades