El gerent de Coopalsa, Gabriel Dalleres. (Foto: L. G.)
El gerent de Coopalsa, Gabriel Dalleres, durant la roda de premsa per presentar els resultats de l'enquesta de satisfacció. (Foto: L. G.)
El gerent de Coopalsa, Gabriel Dalleres, moment abans d'iniciar la roda de premsa per presentar els resultats de l'enquesta de satisfacció. (Foto: L. G.)
Empresa

L'afluència d'usuaris al transport públic puja un 60%, però cau la nota mitjana de valoració del servei

Els viatgers valoren negativament la manca de puntualitat, les freqüències i el poc espai disponible als busos

Andorra la Vella.- Els usuaris de les línies L2, L4, L5, L6 i de la línia circular entre Andorra la Vella i Escaldes-Engordany valoren la qualitat del servei prestat per Coopalsa amb un 6,5. El gerent de la concessionària, Gabriel Dallerès, ha explicat aquest dijous en roda de premsa que aquests són els resultats que es desprenen de l'enquesta de satisfacció realitzada entre gener i febrer d'enguany a un total de 378 usuaris majors d'edat, excloent els del bus lliure i turistes amb l'objectiu de conèixer l'opinió dels clients i millorar-ne l'experiència. L'estudi té una fiabilitat del 97% i ha estat efectuat per una empresa externa a l'UTE formada per Cooperativa Interurbana i Transpisa.

Els resultats notificats aquest dijous denoten una davallada de la satisfacció de gairebé dos punts respecte a l'enquesta efectuada el 2022, on els usuaris van elevar fins a un 8,2 la qualitat del servei. Amb relació a aquest fet, el gerent ha indicat que els resultats mostren els efectes que ha tingut la implantació del transport públic gratuït al servei, pel qual han incrementat els usuaris per sobre del 60%. "Els clients han augmentat, però les freqüències i els vehicles continuen sent els mateixos", ha lamentat. Així doncs, entrant al detall dels resultats, els usuaris consideren que cal millorar la puntualitat del servei, augmentar l'espai per als viatgers i incrementar les freqüències per poder donar cabuda a totes les persones que avui dia utilitzen el transport públic.

En aquest sentit, Dallerès ha asseverat que des de la companyia han fet tot el possible per encabir a tots els viatgers i ha destacat el canvi a vehicles més grans en les línies de més afluència durant les hores punta, recordant que fins a nova ordre es continuarà mantenint activa la línia L3, entre Andorra la Vella i Soldeu. "Intentem que no es quedi ningú a les parades i quan és necessari activem transports extra per assolir aquesta premissa, però som partidaris d'augmentar les freqüències pactades dels busos", ha incidit. Quant a la puntualitat dels busos, el gerent ha exposat que és una casuística que "no depèn de nosaltres", ja que es deu a les complicacions al trànsit que s'experimenten a Andorra. Tanmateix, ha expressat que un 85% dels busos no experimenten problemes de puntualitat i només un 5% poden arribar a patir un retard considerable.

"Amb les condicions de circulació que hi ha avui dia al país cal trobar mesures per ajudar que els bussos puguin portar més gent i adaptar la mobilitat", ha dit, posant en relleu que des del seu punt de vista "el transport públic en bus, tal com el tenim avui dia, no té capacitat per absorbir tota la demanda de mobilitat que hi ha al país". És per aquest motiu que des de Coopalsa resten a l'espera de conèixer els resultats de l'estudi encomanat pel Govern sobre el dimensionament del servei per conèixer la mida adequada d'aquest pel que fa a freqüències, horaris i recorreguts.

Quant als conductors que actualment té en plantilla l'UTE, Dallerès ha explicat que per cobrir les necessitats de la temporada d'hivern es van contractar al voltant d'una vintena de treballadors temporers, alguns dels quals, un cop finalitzat el període de més afluència continuaran treballant a la concessionària. D'aquesta manera, Coopalsa disposa d'un total de 91 conductors i alguns extres per cobrir les necessitats del servei. El gerent ha puntualitzat que l'empresa compta amb assalariats procedents d'Argentina, Xile i Colòmbia i que, en un primer moment, van promoure la contractació de peruans, però en el moment de fer les proves per demostrar la vàlua no estaven preparats i només un va acabar a la plantilla.

De les dades de l'enquesta també se n'extreu que les línies de bus més utilitzades són l'L4, que connecta Andorra la Vella amb el Pas de la Casa, l'L2 entre Encamp i la capital i l'L6 entre Andorra la Vella i Ordino. I que el perfil dels usuaris que utilitzen el transport públic habitualment és el d'una persona d'entre 26 i 51 anys que fa servir l'autobús diàriament amb un abonament, fa més de deu anys que viu al país i es dedica a l'hostaleria, el comerç o els serveis.