Dilluns 18 d'agost de 2025
|
01:12 H
El vocal del comitè executiu del partit, Joao de Melo, durant la seva intervenció.
El vocal del comitè executiu del partit, Joao de Melo, durant la seva intervenció. (Foto: Àngels Mach)
El conseller general i president del Partit Socialdemòcrata (PS), Pere Baró, durant la seva intervenció.
El conseller general i president del Partit Socialdemòcrata (PS), Pere Baró, durant la seva intervenció. (Foto: Àngels Mach)
Actualitat

L'intervencionisme, 'l'única' solució per resoldre la crisi de l'habitatge

La 38a Diada andorrana a la 57a Universitat Catalana d'Estiu centra el debat al voltant de les problemàtiques del mercat i propostes per al futur

Andorra la Vella.- Per tots és ben sabut la crisi que Andorra pateix des de fa anys en relació amb l'accés a l'habitatge. Aspectes com la manca de regulació, l'increment sostingut de la població, el model econòmic o l'absència d'una "política robusta" en matèria d'habitatge a preu assequible, són els principals factors que el conseller general i president del Partit Socialdemòcrata (PS), Pere Baró, creu que han dut Andorra a la situació que viu actualment.

En el marc de la seva intervenció en la 38a Diada andorrana a la 57a Universitat Catalana d'Estiu (UCE), Baró ha defensat que l'intervencionisme de l'estat és "l'única solució per resoldre la crisi de l'habitatge", ja que la situació actual només es pot revertir a través "d'una acció pública decidida". De fet, el president del PS ha posat en relleu que en un context de crisi habitacional com el que viu el Principat, la intervenció de l'estat "no és només legítima", sinó "imprescindible", ja que no actuar en aquest sentit significaria "incomplir la Constitució".

Baró també opina que, des de fa anys, el Principat viu una paradoxa estructural que es resumeix en dues preguntes fonamentals: volem un país regit pel lliure mercat absolut, on predomina l'especulació i el benefici privat? O apostem per un model amb intervenció pública decidida, regulació del mercat de lloguer i garantia d'un habitatge digne per a tothom? I la resposta per al PS és clara: "és imprescindible apostar per un model regulat que situï el dret a l'habitatge a preu assequible com una prioritat política i social".

Però, per entendre cap a on es vol anar, primer cal saber el recorregut fet fins ara. Segons Baró, en els darrers anys, Andorra ha viscut un increment sostingut i molt accentuat en el preu de l'habitatge, tant de compra com de lloguer, que s'ha incrementat en més del 50% en el darrer lustre. "Aquesta evolució ha provocat que cada cop més persones amb rendes mitjanes i baixes no puguin accedir a un habitatge digne dins del país, i que moltes d'elles es vegin obligades, o bé a cercar pis a les ciutats veïnes, o bé a abandonar el Principat", ha asseverat.

Malgrat les solucions que el Govern ha anat posant a sobre de la taula per pal·liar la problemàtica, com ara la llei sobre mesures urgents en matèria d'arrendaments del 2019, la creació de la Taula Nacional de l'Habitatge, o la recentment aprovada llei òmnibus, per al PS són clarament "insuficients" i prova d'això és que la legislatura actual "passarà a la història pel sorgiment del moviment social per l'habitatge, amb les ja històriques mobilitzacions que van tenir lloc tant el 31 d'octubre del 2023 com el 8 de desembre". D'aquesta manera, la crisi de l'habitatge "no és un accident ni una conseqüència inevitable del desenvolupament econòmic, sinó el resultat d'un seguit de decisions polítiques i omissions prolongades en el temps".

Així, i com a propostes del PS per tal de pal·liar la crisi, Baró ha apostat per la regulació dels preus del mercat, premiant a aquells que fan bé les coses i penalitzant els que fan el contrari; definir realment què és el preu assequible; establir un índex de referència, crear un registre públic de la propietat; i fer una definició clara de petits i grans tenidors. A més, ha emfasitzat que calen més promocions d'habitatge a preu assequible, mesures fiscals adequades i una visió clara de país que incorpori una planificació territorial i urbanística al servei de les persones, tot plegat sobre l'aixopluc d'una llei específica de l'habitatge que sigui "ambiciosa i clara".

Necessitat "urgent" d'un registre de la propietat

El PS ha tingut doble representació en aquesta edició de la 38a Diada andorrana amb la participació del vocal del comitè executiu del partit, Joao de Melo, que ha centrat la seva intervenció en la necessitat "urgent" de disposar d'un registre de la propietat, una absència que actualment "té repercussions importants en àmbits clau com la seguretat jurídica, la transparència, el mercat immobiliari, la lluita contra el blanqueig de capitals i l'eficiència de l'administració pública".

Al llarg del seu exposat, De Melo ha assegurat que la gran majoria de països europeus disposen de registres de la propietat "consolidats, digitalitzats i interconnectats amb altres institucions públiques". A més, ha recordat que altres estats petits i similars a Andorra com Mònaco, Liechtenstein, San Marino, Malta, Luxemburg o Xipre també compten amb registres complets i operatius des de fa dècades, una situació que mostra que "Andorra és una excepció no només en el context europeu, sinó també entre els estats petits o amb característiques similars". D'aquesta manera, ha sentenciat que "no disposar d'un registre de la propietat no és una mostra de discreció institucional, sinó una carència estructural".

A parer seu, no comptar amb un registre d'aquestes característiques "genera incertesa en les transaccions immobiliàries, fa més feixuga la compravenda i encareix les operacions per la necessitat de comprovacions addicionals"; impossibilita disposar de dades precises sobre l'evolució del mercat; limita la capacitat de planificació urbanística, complica la gestió fiscal i afebleix la capacitat de detectar frau o especulació"; i a escala social afecta la transparència i debilita la confiança en les institucions.

Per això, De Melo ha exposat que la creació d'un registre de la propietat "és perfectament factible" i, com a proposta innovadora, ha plantejat considerar la possibilitat de desenvolupar-lo mitjançant la tecnologia blockchain, que permetria "registrar les transaccions immobiliàries de manera immutable, segura i transparent, amb un control precís dels accessos". Malgrat la proposta, el representant del PS s'ha mostrat conscient que el registre planteja reptes com una inversió econòmica important o una gestió rigorosa de les dades personals, però "aquests inconvenients són perfectament abordables amb una bona planificació i transparència, i queden àmpliament superats pels avantatges a nivell institucional, econòmic i social".

Amb tot, ha conclòs afirmant que la manca d'un registre de la propietat és una de les "principals debilitats estructurals del sistema jurídic andorrà" i, per això, ha proposat un full de ruta en tres fases: una fase normativa, que consta de l'elaboració i aprovació d'una llei específica, clara i amb el màxim consens polític i institucional; una fase tècnica, que inclogui la digitalització dels títols, la validació jurídica i la integració dels cadastres comunals en un sistema interoperable; i la fase institucional, que incorpori la creació d'un organisme responsable, la formació del personal tècnic i la posada en funcionament del sistema.

L'habitatge del personal temporer a les estacions d'esquí

La sessió de tarda de la 38a Diada andorrana a l'UCE també ha comptat amb la participació de la directora de recursos humans de Setap365 i de Grandvalira Nevasa, Rosa Rubio, que ha exposat el cas de l'estació per tal d'oferir habitatge al personal temporer que treballa a pistes. En primer lloc, ha reconegut que, com en tota localitat turística, les places d'allotjament per als residents o per al personal temporer han anat esdevenint escasses i amb costos cada vegada superiors, impossibilitant l'accés a l'habitatge per moltes persones i especialment pel personal temporer.

De fet, ha detallat que "Andorra no compta amb suficients habitants per a cobrir de forma interna la demanda de personal que requereix la temporada d'esquí" i, per tant, la major part del personal és estranger. Precisament, ha explicat que les accions realitzades per Grandvalira Ensisa en relació amb les ajudes al personal temporal amb l'allotjament es remunten a fa més de 20 anys, quan l'empresa llogava un antic hotel al poble de Canillo. Si l'any 2000 l'empresa comptava amb unes 70 places d'allotjament, avui gestiona 510 places, distribuïdes en diferents localitats, la majoria prop de l'estació.

Les darreres tres temporades l'estació ha allotjat i allotjarà més del 80% del personal temporer no resident. Vist aquest percentatge, s'entén el paper "cabdal" que té l'allotjament, "doncs altrament no es podria comptar amb prou personal per desenvolupar l'activitat". "Si fa uns anys es tractava de quelcom puntual, avui és imprescindible invertir en allotjament, assumint uns costos molt importants per l'empresa, però garantint la incorporació de les persones necessàries", ha afegit.

Però actualment, ha denunciat, la problemàtica central gira al voltant del personal fix, o fix discontinu, qui es troba en diferents situacions com ara haver de canviar de pis de lloguer perquè l'edifici on són es ven; no troben pis de lloguer; el cost d'un pis de lloguer, més petit del que desitjarien, supera amb escreix el llindar recomanable en relació amb el salari que perceben; no poden accedir a un pis de lloguer pels costos associats a l'entrada; o bé no poden acollir-se als programes de Govern per complir els requisits, especialment el de l'antiguitat al país.

En aquest context, "es fa molt difícil mantenir l'atractiu d'Andorra per contractar persones estrangeres o per donar-los estabilitat al país i un lloc fix en acabar la temporada, sigui quina sigui la funció professional que desenvoluparan".

Finalment, un altre dels ponents a la jornada ha estat l'economista i secretari de la junta del Col·legi Oficial d'Economistes d'Andorra, Carlos Mesas, qui ha incidit en el fet que el repte actual "és aconseguir que l'accés a l'habitatge sigui compatible amb el creixement econòmic, la preservació del medi ambient i la qualitat de vida de la població resident". Com a propostes de millora, ha posat a sobre de la taula la promoció d'habitatge assequible i diversificat; la rehabilitació i regeneració urbana; la regulació de l'ús turístic residencial; la cooperació públic–privada; la coordinació institucional; i la col·laboració interadministrativa i transfronterera.

Al seu entendre, aquests mecanismes han de permetre que hi hagi estabilitat del mercat immobiliari i prevenció de crisis; diversificació sectorial, impulsant activitats vinculades a la rehabilitació i la innovació tecnològica; una millora de la competitivitat internacional d'Andorra; i la creació d'ocupació en sectors estratègics i foment d'un turisme més sostenible.

Notícies relacionades